Är ridning fysiskt krävande?

Hulkens vapendragare om Tips på sen och omäktig middag:
En viktig sak som jag tycker att du glömde nämna, är att det är mycket viktigt att få i sig snabba kolhydrater och proteiner direkt efter träning. Muskler suger efter nämnda ämnen i snitt 45 min efter träning. Om du inom den tiden inte får i dig tillräckligt så bryts istället muskler och fett ner. Äta direkt innan är en dum idé precis som du nämner, det är väldigt viktigt att känna efter själv hur länge man ska vänta innan träning. Allt detta handlar om dig och din ämnesomsättning. FAST ridning kanske inte är så fysiskt krävande som många vill menar, det kanske inte är så viktigt med rätt kost.

Kost är halva träningen, om man tar den seriöst...




Svar: Ja, självklart är det viktigt att man får i sig alla näringsämnen, proteiner, energi m.m. både om man tränar och inte gör det. Så på den punkten håller jag med dig till 100%.
Dock tycker jag att det är synd att du inte tycker att ridning är fysiskt krävande. Visst, jag kan hålla med om att en uteritt i skogen inte är särskilt fysiskt krävande om man själv inte gör det till det. Jag tror att det beror helt på hur man är som ryttare och vilken inriktning man har valt med sin ridning. Tävlingsryttare eller "träningsryttare" som vill att både en själv och hästen ska bli så bra som möjligt så tror jag att en uteritt är mer än bara avkopplande och en glädjekick. En uteritt kan handla om konditionsträning, intervallträning eller styrka; beroende på vad ekipaget behöver. Att bara tro att det är hästen som får jobba när det är galoppintervaller t.ex. är fel då ryttaren ofta står i lätt sits för att störa hästens rygg så lite som möjligt = träning av ben, rygg och magmuskler. Alla de musklerna behövs för att man i balans ska kunna stå i lätt sits och hålla kvar den. Jag skulle vilja jämföra det med ett pass på gymmet, dock att vissa muskelgrupper får mer träning än de andra.

Men i ridhuset då? Jodå, där tillkommer mer träning. Det spelar ingen roll om det är dressyr eller hoppning, båda två är fysisk krävande om en ryttare rider rätt så att säga. Alla kroppens muskler måstse samarbeta för att man ska ha en korrekt sits och orka bibehålla den; mag- och ryggmuskler för att komma ner i sadeln, benmuskler för framåtdrivande, formande och sidförandehjälper och i vissa fall armmuskler. Det är få ggr som jag i alla fall hoppar av hästen utan att vara svettig efter ett ridpass. Vissa ggr har man ridit så pass bra att det rinner svett längs ryggraden och hela tröjan är dyngsur av svett.

Åter till det här med träning och kost. Självklart är det viktigt; för att kunna prestera bra på träning behöver man få i sig rätt mat för att orka. Men då ridning både är en hobby, träningsform och sport så finns det olika prioriteringar på hur mycket man bör tänka på kosten. Det är precis som i vilken annan sport som helst; du kan spela fotboll, hockey eller skidor bara för roligt men inte förändra kostvanorna för den sakens skull.
I ridningen skulle jag vilja säga att det finns 3 olika grupper som jag nämnt tidigare; hobbyryttaren, träningsryttaren och tävlingsryttaren. Det är 3 helt skilda ryttare som satsar på olika saker. De som verkligen brinner för sporten i sig och vill komma långt kombinerar ridningen med annan träning såsom löpning och gym t.ex. och tänker förmodligen då också på kosten för att kunna prestera så bra som möjligt. Sedan finns det hobbyryttaren som rider bara för kul och har nog inte de kostvanor som en tävlingsryttare har. Träningsryttaren ligger nog mittemellen, beroende på hur hårt man satsar.

Själv är jag mer av en träningsryttare som tävlar för att jag tycker det är kul, inte för att jag satsar 100% på att vinna. Jag har inte i bakhuvudet vad jag bör äta och vad jag inte bör, på den nivå jag är just nu är det inte prio ett för mig. Än hur mycket det skulle behövas för att jag skulle orka mer. Däremot så kommer jag att börja med fler träningsformer för att rida bättre och orka hela ridpasset igenom.

Hoppas att det blev lite klarare hur ryttare tänker och är som. Dock är detta mina åsikter och det kan skilja en massa. En hobbyryttare kan självklart tänka på kosten också, det säger jag inget om. Och ja, man kan ta ridningen seriöst utan att lägga om hela kosten.

Kommentarer
Postat av: Hulkens vapendragare

Det är precis som du nämner. Vill man utvecklas mer så måste man tänka på kosten också. Fast jag har väldigt svårt och tro att rida ska vara lika bra som ett gympass, med det så menar jag att på ett gym så styr du precis vilka muskelgrupper du vill träna. Samt att med rätt kunskaper så är gymträning väldigt skonsamt i jämförelse med ridning där du har väldigt oregelbundna rörelser. Fast vad vet jag, jag har inte suttit på en häst sedan 4 års ålder.

2011-03-20 @ 16:04:36
Postat av: palle

Jag tänkte inte på att ridning är träning förrän jag trappade ner rejält på ridningen och sen var med på en krävande hoppträning. jag ramlade av när jag inte orkade längre! Det kan vara en orsak till att en del ryttare äter dåligt, man tänker inte på att det faktiskt är ansträngande.

2011-03-21 @ 18:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback