Idag dansade vi fram

Foto: Josefine Gidlund
 
Min ponny alltså, det finns inte ord!
Efter gårdagens totala damputbrott ute så tänkte jag att ett rejält dressyrpass är precis vad han behöver. Från början var han loj och lång, mest på grund av att jag inte riktigt fick till sitsen och ridningen. Samma sak när jag började jobba nedsittningen men efter 5min så lossnade allt, vi dansade fram tillsammans. Övergångar skritt - trav och trav - galopp, länga traven, korta traven, volter och mellantrav. Det flöt på så bra så jag fortsatte med öppna, sluta och mera mellantrav. Där kom en ännu bättre känsla. Jag är så kär i min fina ponny!
 


Övning jag gjorde i början finns här nedanför. Otroligt bra för att lösgöra hästarna och få dom kvick för hjälperna. Dessutom får vi ryttare hjärngympa då det händer väldigt mycket på korta sträckor.
 
Börja nerifrån och rid uppåt så att säga på 8-volten (10-12m volter). Vänd vänster, vid röda stjärnan flytta undan för innerskänkel. Vid gröna läng ut traven. Vid blåa samla ihop traven några steg och fortsätt sedan i arbetstrav. Samma sak åt andra hållet.
Jag bytte sedan ut att jobba galoppfattningar; trava till gröna stjärnan, galoppfattning, ett varv på volten och sedan avbrott vid blåa stjärnan. Byt volt och gör samma sak åt andra hållet. Bra för att stärka galoppen med mycket fattningar och små volter! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback