Dressyrträning med HFA

 
Dressyrträning med mina profilryttare idag och jag började med att hitta rakriktningen och checka av grunder. Mycket av övningarna är från mina egna ridpass då jag tycker att dom fungerar, har bra effekt och ger resultat. Josefine fick rida Lucifer då ridskolan inte är igång än med privatlektioner. Ett plus för mig är att se hur han går under en annan ryttare än mig själv, alltid lika nyttigt!
 
När hästarna såg fina ut var det dags att gå in på själva huvudövningen; skänkelvikning in från spåret till kvartslinjen, rakställ pararellt med B/E, flytta tillbaka ut till spåret. Mellantrav på kortsidan, volt i hörnet på väg till andra långsidan med samlad trav, galoppfattning innan volten är slut. Galoppbåge på långsidan, 10m volt i galopp och avbrott till trav innan voltens slut. Mellantrav på kortsidan och därefter börja om. En nyttig övning som kräver att ryttarna planerar och är nogranna i sin ridning som resulterar i kvicka, pigga och lyhörda hästar. Tycker själv att övningar där det händer väldigt mycket är roligare att rida än att bara harva runt på en volt eller liknande, så därför ger jag mina elever liknande övningar också. Tycker att båda tjejerna red bra och hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa gång! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback