Tankar kring dressyren

Foto: Josefine Gidlund, våren 2014
 
Nu när tävlingarna för i år är över (någon klubbtävling tillkommer men inga större) och träningssäsongen drar igång på allvar tycker jag det är viktigt att se över vad det är som fungerar bra och vad vi behöver träna på för att komma ännu längre.
 
Detta gör vi bra:
  • Skänkelvikningar sitter fantastiskt bra vilket dom inte gjorde i början av säsongen
  • Vi kan nu utan problem hålla en ren och stadig takt i traven
  • Jag är starkare och mer stabil i sitsen vilket gör att jag kan ge minimala men tydliga hjälper
  • Sitsen ger även fördel till att jag orkar hjälpa ponnyn komma till rätt arbete enklare
  • Halterna har förbättrats väldigt mycket
  • Skolorna är stadiga och känns väldigt enkla
  • Jag har hittat stadgan i sitsen i mellan- och ökade traven vilket gör att Lucifer orkar vara kvar
Detta behöver vi träna på i vinter:
  • Lucifer är svag i galoppen inomhus, så mycket galoppstärkande arbete ska läggas in
  • Ryggningarna måste bli stadigare och han måste orka bibehålla en stark rygg i dom
  • Galoppfattningarna (även det stärkande arbete)
  • Galopp - halt
  • Enkla byten
  • Bakdelsvändningarna behöver alltid slipas på
Jag vill ha en plan, flera mål och motivation om ridningen ska gå framåt. Känns bra att man är självkritisk men ändå kan berömma sig själv för det som går bra! En balans helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Maria

Kul att följa er utveckling Pernilla, stor skillnad på ett år.
En bra ryggningsövning är att i grimma rygga hästarna i uppförsbacke, när dom sedan blivit starkare gör man det även ridet. Det ger extra lyft av ryggen och ger snabbt effekt på ryggningskvaliten.

2014-11-24 @ 17:38:07
URL: http://teamegnor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback