Mina tankar kring träning av hästen

 
Något jag tycker är intressant är att veta hur ryttare lägger upp träningen för sina hästar beroende på gren, nivå, typ av häst m.m. Hade en föreläsning med HFA för några veckor sedan där en dressyr- och en hoppryttare fick berätta sina tankar kring träning och tävling. Därför tänkte jag dela med mig hur jag lägger upp veckorna som.
  • Måndag - Hårt dressyrpass (samling, nyanseringar, skolor med högre krav, förvänd galopp)
  • Tisdag - Uteritt
  • Onsdag - Skritt / Vila
  • Torsdag - Lättare dressyrpass (liksidighet, lösgjordhet, lätt jogging, checka av skänkelvikning)
  • Fredag - Uteritt
  • Lördag - Tömkörning / Inkörningspass
  • Söndag - Markarbete / Hoppning
Det är väl i stora drag hur en normal vecka ser ut, det kan ändras beroende på tävlingar och träningar som planeras in men ofta är det såhär. Vissa veckor är det inga bommar/hinder överhuvudtaget, vissa ggr 5 uteritter och ibland 3-4 dressyrpass. Då han tränas i tre grenar så blir det svårt att få till ett fast schema som ska hållas varje vecka men det som alltid gäller är en vilodag/skrittdag. Han behöver återhämtning för musklernas och huvudets skull och på onsdagar har jag väldigt tajt schema då jag jobbar mycket. Passar bra med en lugn dag då! :)
 
Det finns så mycket man kan diskutera kring detta men kort och gott så tror jag på varierad träning med miljöombyte och inte fastna i ett visst mönster. En nöjd och lycklig häst med en likasinnad ryttare! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback