Månadsträning hoppning för Camilla

 
Hoppträning idag för Camilla, det blev banhoppning. Värmde upp självständigt med inslag av tempoväxlingar, voltarbete och sidförande. Han kändes lite... ofokuserad och verkade inte alls förstå varför vi inte började hoppa direkt. Hoppade fram på hinder nr. 1, som blev ett kryss, på en stor volt. Tyckte att jag fick till känslan och ridningen som behövdes för att lägga han rätt och han tog verkligen i med bakkärran och hoppade jättetrevligt! Vi hoppade fram på lite fler hinder också för att känna på linjerna och ta oss över grinden. Supertrevlig på allt!
 
Själva banan tycker jag gick riktigt bra. Höjd på 70-80cm, lugn fin rytm utan att det blev för snabbt. Bra energi, bra scoop i hoppen och jag tycker att jag hade en riktigt bra ridning. Enda som blev ett liten miss på var kombinationen då han blev lite flack.
Vi tog en kortare bana sedan (denna hinderföljd; 6,7a+b, 2, 3, 4 och 5), där låg höjden på 80-90cm. Vissa hinder blev jag stressad emot och vi hade inte lika bra rytm igenom. Vissa språng var han riktigt häftig att sitta på, andra språng blev för nära eller rivning. Fick rätta till det som blev fel och oj så han hoppade! 
 
Vad roligt det är med hoppträning! Synd att det ska vara så långt emellan då jag känner att jag som ryttare behöver en spark i rumpan lite oftare för att hitta ännu bättre känsla och ridning. Skulle dock vilja säga att efter dagens träning känner jag att min avståndsbedömning blivit bättre, jag har tappat bort tveksamheten, jag har lättare att hitta bra rytm och energi i galoppen och kan stötta upp Lusen på ett mycket bättre sätt med hand + skänkel och sits. Cred till mig! Ibland måste man lyfta fram de positiva sakerna man själv känner att man gjorde rätt för att bli mer positiv! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback