Djupt inlägg

Har ni någon gång haft en samtal med en person som fått er att inse att ni är så mycket mer än det skal som ni bär runt på? Att under ett enda samtal så öppnas alla dina sinnen upp och du ser dig själv på ett helt annat sätt än förut? Att den person du utser dig för att vara är en försvarsmekanism och/eller att du bara lever på ytan av dig själv?
 
Jag hade ett sånt samtal idag. Väldigt djupt och väldigt ögonöppnande så att säga. Jag har alltid trott att jag ska vara pajasen dygnet runt, att jag ska vara den som får alla att skratta. Jag tror fortfarande på det men nu vet jag att jag gör det lite på fel sätt. Om jag tänker efter så är det inte många som kan ta mig på allvar när jag väl behöver vara seriös, utan alla väntar bara på att skämtet ska komma. Jag vet inte hur många ggr jag har hört frasen "du gör det så lätt att driva med dig" eller "du bjuder in till alla skämt själv". Ja, det gör jag. För det är det jag trott att jag måste göra för att få folk att skratta. Men egentligen ligger det något så mycket djupare bakom som jag inte behöver gå in på här men en del i det hela är att jag sätter in försvarsmekanismen. Det finns andra sätt att få folk att plocka fram skratt och leenden än att driva med sig själv. Kan det vara så att jag på något sätt helt enkelt tappar respekten för mig själv som person? Att jag tar till humorn i obekvämma situationer där jag inte vet hur jag ska bete mig? Tål att funderas på.
 
Mycket mer sas under detta samtal, men jag vet vad jag har att jobba med för att utveckla mig själv så mycket mer än vad jag är idag. Den här sommaren kommer jag att göra en förändring. Jag kommer att förändras till något så mycket bättre för min egen skull. Allt kommer inte ändras direkt, det tar tid. Men man måste börja någonstans, man måste fortsätta vandra på stigen man går men plocka bort tunnelseendet och öppna upp alla sinnen. Vad djupt detta inlägg blev. Vissa av er kommer förstå, vissa inte. Eller rättare sagt knappt någon kommer förstå. 2013 kommer definitivt bli mitt år på alla plan.
 
Hur många av er har egentligen sett mina andra sidor än narren herself? Tror jag kan räkna er på en hand.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Stolt över att känna dig:-)

2013-06-20 @ 21:53:42
Postat av: Sara

Det är stark gjort att analysera sig själv på det viset.
Men många gånger är det nödvändigt för att kunna utveckla sin person.

Go Penna! :)

2013-06-20 @ 21:57:27
Postat av: Maria

Pernilla. Ett ska du veta. Du är bäst. Oavsett vilken sida av dig du visar. Har stor respekt för dig. Det är inte alla som bjuder på sig själv, som du gör. Både de dåliga och bra dagarna. Bugar och bockar för att du är Du.

2013-06-20 @ 23:09:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback