Dressyrjobb för att mjuka upp

 
Lite dressyrjobb idag, kände att det behövdes då jag tyckte han var lite stel under gårdagens uteritt. Dock var det som bortblåst idag! Mjuk och fin, flyttade enkelt för skänklarna och var pigg och vaken! Nu i början av igångsättning gör jag inget speciellt alls. Rider mycket längs fyrkanten för att hitta rakriktningen, kan göra en halvvolt på kortsidorna och flytta undan för innerskänkel för att variera. Mycket tempoväxlingar för att inte hamna i bakvämläge utan för att göra arbetet roligt för både mig och hästen. I skrittarbetet jobbar jag mer och mer med skänkelvikning, skolorna, bak- och framsdelvändning. I traven håller jag mig fortfarande till lättridning, för att han ska få en ärlig chans att bygga upp ryggmusklerna igen. Mycket tempoväxlingar, stora volter, varvbyte ofta och idag påbörjade jag lite undan för skänkeln på volter och kortare distanser åt sidan. Sedan väldigt enkelt övergångar trav - galopp med korta distanser. Enkelt och lätt ska det vara i början! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback