Varierad träning = bra träning

Foto: Rebecka Borg
 
Nu när igångsättningen har börjat gå över till uppbyggnad har jag upptäckt hur otroligt viktigt det är med varierad träning. Från jul och 2-3 veckor framåt red jag i princip endast i ridhuset. Jag märkte att både mitt och Lusens humör inte var på topp de sista dagarna utan vi var mest uttråkade, än om vi hade börjat travat och galopperat. Att göra samma sak dag ut och dag in är inte något som varken jag eller han tycker särskilt mycket om. Båda två behöver variation för att känna att motivationen finns kvar och stärks. Självklart kan man variera träningen en hel del även om man bara rider dressyr i ridhuset men till slut så försvinner även den gnistan. Nu när jag kan göra precis vad jag vill så försöker jag variera ridpassen så mycket det går. Senaste veckan har vi varvat dressyrpass i ridhuset med konditionsträning utomhus och tömkörning. Självklart har det varit en hel del uteritter med endbart bus och kul också, hähä. Men även det behövs tycker jag; att man släpper på den seriösa spärren, njuter av hästen utan krav och bara ha roligt. All ridning behöver inte ha en baktanke, såsom "nu ska vi jobba på konditionen" eller "idag ska bakdelen stärkas upp" utan man kan faktiskt bara rida för att rida.
 
 
Nu när jag känner att han börjar komma igång mer och mer så kan jag variera träningen ytterligare. Nästa vecka hade jag tänkt lägga in bommar någon dag i veckan som till slut kommer att byggas upp till hinder. Jag har ingen brådska på den biten, utan jag kommer att ta det bit för bit då jag känner att han blir starkare och starkare. Så till veckan kommer jag att variera bommar på marken och upphöjda, just för att även kunna välja olika övningar i ridpasset. Både i trav och galopp kommer jag att jobba, det kan han må gott av. Och även jag som kommer att lägga mycket fokus på benstyrka i lätt sits för att underlätta arbetet för honom :)
 
Bara på de här två veckorna har båda han och jag förändrats. Det spelar ingen roll om jag går mot ridhuset eller ut, om jag lägger på sadel eller tömkörningsgjord, han är lika positivt till vilket som. Just för att det är något han inte gör varje dag och tar det som en ny utmaning. Jag känner mig också mycket mer positiv och motivationen till att bygga upp han till en biff är starkare än någonsin. Till sommaren kommer resultatet att komma, det är jag helt säker på! Markarbete, hoppning, uteritt, konditionsträning, dressyrträning för tränare och självständig träning; allt det kommer att blandas ihop till det perfekta receptet till en levnadsglad och stark häst! Som bonus en likadan ryttare och ägare ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback