Hårdträning påbörjad

Foto: Rebecka Borg
 
Planerna jag hade igår ändrades snabbt. Efter en stressig dag på jobbet var jag totalt slut mentalt så jag kände att jag behövde komma ut och bara njuta av min fina ponny. Konditionsträning på schemat, kan känna att det är dags att komma igång. Ponnyn blev överlycklig över att vi gick ut i snön istället för in i ridhuset. Med spetsade öron tittade han förväntansfullt upp mot skogen. Tog travstigen 3 varv; på 350m rakan blev det galopp, skritt nerför backen, trav,, skrittpaus, trav och sedan galopp igen på rakan. Varierade mellan höger och vänster galopp.för att träna upp båda. Själv stod jag i lätt sits för att jag själv skulle få lite träning + för att han skulle få ryggen fri och kunna arbeta lättare (sedan känner jag att han inte är fullt så stark än heller att han kan bära upp både sig själv och ryttare i galoppen än så därför väljer jag lätt sits). 
Första varvet var allt lattjolajbans; travponny blandat med springa på sidan, kasta med huvudet i ren protest, smygöka i varje steg, frusta och springa med öronen spetsade framåt. Han har absolut inga problem att fara ut utan hästkompisar, vilket är en ren lättnad! Att slippa vara beroende av andra känns underbart! Andra och sista varvet lugnade han ner sig och jobbade på riktigt bra! Självklart körde jag inte på jättehårt utan kände efter när han började bli trött och få mjölksyra och anpassade hela konditionsträningen efter känslan jag fick från honom. 
 
Känslan att själv ha ansvaret över att bygga upp en häst till dess maximala kapacitet, styrka och kondition känns... overkligt! Lyckan är total och jag känner mig... mogen och vuxen att ta det ansvaret. Denna resa kommer bli awesome!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback