Hovböld

Har inte haft inspirationen till att skriva något då veckan varit lite upp och ner. I måndags kom hovslagaren och fixade till hovarna på Lusen. Då upptäckte hon även att en hovböld har börjat leta sig ut i en av hovarna, uppe vid kronranden. Hon skar ur lite runt det lilla hållet för att dränera ut var och annat skit. Då jag bara hört talas om hovbölder tidigare och jag inte riktigt vet vad jag har att vänta mig framöver så har humöret och allt annat varit väldigt upp och ner. Har pratat med en massa människor för att få mer kött på benen så att säga, har även kanonbra hovslagare som jag kan ringa till med frågor och diskutera hela situationen med. Hon är engagerad och bryr sig om det hela vilket känns väldigt bra! 
 
Har även googlat runt lite men inte riktigt hittat någon som har berättat om allt efter hovbölden har kommit ut, utan bara om innan. För att jag själv ska ha något att titta tillbaka på under resan gång så kommer jag att skriva ner allt som händer runt detta. Förhoppningsvis är det någon mer som har nytta av det :)
 
Såhär såg det ut 29/1 2013.
 
Har läst på lite om hovbölder och hovar. Hoven växer 1cm/månad så i juni/juli någon gång ska hoven vara fullt återställd igen om allt går som planerat. Jag har i alla fall tänkt att det inte ska bli några komplikationer.
 
Skötseln som kommer att vara en del av det dagliga pysslet är att tvätta hålet med virkon/väteperoxid och skölja noggrant. Nu när det är snö ute känns det lugnt med smuts och sånt, när den försvinner och bar mark kommer fram igen får vi ta den frågan då. Håller även koll på temperaturen runt hålet; jämför med andra bakhoven m.m. För stunden har han varit varm varje dag men idag började den bli normalvarm :)
 
Ridning under läkning ska ske precis som vanligt. Hästen har inte ont utan det är en befrielse när bölden har tagit sig ut. Under Lusen första två dagar efter dräneringen ömmade han tredje och fjärde dagen visade han knappt synbar hälta (om man nu kan kalla det det) och idag syntes det ingenting. Han fick vila till igår då jag longerade en kortare stund och idag red jag ett enklare dressyrpass.
 
Nu håller jag tummarna att läkningen går som det ska och att inget händer under vägens gång!

Kommentarer
Postat av: Zarah

Madicken fick ju hovböld, dock i maj, riktig skitmånad att få sånt i om man säger så! Vi fick en salva att stoppa in i hålet, sen pytsade man på gips, la ett omslag och avslutade de hela med en miljon varv silvertejp för att hålla leran ute ;) För henne blev de dock stort/djupt hål, och de tog 8v innan man kunde börja göra nått. Men då vare ju varmt, blött lerigt och jävligt ute, tyvärr blev hon ömfotad efteråt men var bara att ha sulor på så gick de jättebra :) Ska hålla tummarna för att de går på smärtfritt för er båda, de är ju som sagt var tur att de är vinter, snö och kallt :)

Svar: Jaa, jag håller tummarna jag med! Litar till 110% på vår hovslagare så hon tar rätt beslut :)
Pernilla Larsson

2013-02-01 @ 21:43:10
URL: http://groovi.bloggplatsen.se
Postat av: sofiaa vikman

Jag är ju expert på hovbölder jag hehe :D nä skoja men ha precis haft prov på skolan om hovmekanism osv.

Vi fick lära oss att man kan lägga ett galoppbandage av gasbinda när man rider för att hålla undan smuts, super enkelt, går snabbt och sitter jätte bra, men man behöver öva öva öva innan man fått in "tekniken" :)

2013-02-02 @ 00:44:54
URL: http://sofiavikman.blogspot.com
Postat av: Irene

Skittråkigt med hovböld, absolut! Men du får vara tacksam över att det hittades nu. Som sagt våren och hösten är inte så kul tid. När Discovery fick det så var det långt ifrån en rolig upplevelse. Först trodde vi att hon skulle behövas ta bort för att hon var så halt, men det slutade gott. Det var "bara" en hovböld. Hon hade ett par dagars boxvila eftersom hennes böld sprack av sig själv och det blev ett fult hål. Men som du antagligen vet så vart hon frisk! Sen bara för att så att du har något att skratta åt, när Gunilla skulle rida första gången efter det så sprang Discovery ut från stallet med sadeln på och Gunilla var inte glad där i stallet!

Svar: HAHAHAHA, sådärja! :D
Pernilla Larsson

2013-02-02 @ 13:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback