Tips på dressyrövning med travökning, sidvärts och skolor

 
Börja med att vända rätt upp (från vänster sida). Rid korta sekvenser sidvärts zickzack över medellinjen. Försök få in så många som möjligt. Vänd ut till vänster. Gör en travökning (röda fältet). Vänd rätt upp igen och börja om. Vänd ut till höger, påbörja någon av skolorna öppna/sluta (det gröna fältet). Vid behov lägg volt mitt på långsidan och fortsätt med samma skola eller byt till den andra. Man kan också lägga en volt i hörnet och påbörja en av skolorna med hjälp av volten också. Finns en mängd varianter man kan göra beroende på vilken svårighetsgrad man vill göra. Vid varvbyte byt bara långsidorna med varandra. 
 
En bra övning jag gärna rider när jag får möjlighet! Det händer mycket, jag som ryttare måste behålla fokus 110%, hästen måste vara kvick för hjälperna och samtidigt blir den mjuk och fin i sidorna. En övning att rekommendera! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback