Gunilla-träning 15-16 september

Foto: Viktoria Westin
 
Fick rida med på Gunilla träningen i helgen och jag ångrar det inte en sekund! Under lördagen blev det skänkelvikning, öppna, sluta, galoppfattningar, förvänd galopp och travökningar. Lusen kändes mest som en tickande bomb som inte visste riktigt var han skulle sätta hovarna då allt vi gjorde var lajbans. 2 explosioner blev det också (inte lika stora som vanligt men nog för att få mig ur balans ;) ), måste ju visa att han har lite vilja också, haha!
Förutom det så flöt allt på jättebra! Tog några ggr innan han mjuknade i sidorna men sedan skötte han sig exemplariskt och försökte verkligen. Galoppen lite väl snabb och för mycket energi framåt så det var lite svårt att få han att koncentrera sig på samling. Formen hittade han hur enkelt som helst men lite långsammare hade det kunnat gått. Stadig och fin även i den förvända galoppen.
 
På söndagen kändes han trött sen kvällen innan och jag tror att det var lite träningsvärk som visade sig där i början ;) Precis som Gunilla sa så var han mycket mer avslappnad och lugn då han gjorde av med den mesta överskottsenergin under lördagen. Han vilade bättre på steget och koncentrerade sig i varje steg. Energin var samlad och fokuserad på uppgiften. Skänkelvikningarna och skolorna satt som en smäck redan från start, jättekul! :D Galoppen var mer samlad och det gick enkelt att rida alla övningar som Gunilla bad oss om. Vi fick testa på galoppmomenten som kommer i Msv:C1 och ponnyn gör det med bravur. Rätt så kul att se dressyrtränaren stå mållös och knappt förstå vad som precis hände ;)
Avslutade med lite travökningar och om gårdagen var jättebra var dom igår fantastiska! Bra tryck och energi bakifrån och mer utsträckta framben med början på schwung! 
 
För att sammanfatta helgens träningar är jag jättenöjd! :D Lusen fick en mängd lovord från Gunilla som tyckte att det finns mycket att plocka fram i honom. Travökningarna finns där och behöver bara stärkas upp mer, detsamma med galoppen. Slutorna hade han svårare för men dom kommer snart sitta där dom med. Öppnorna och skänkelvikningarna tyckte hon var riktigt bra, detsamma med formen under hela passen. Galoppen måste samlas upp mer i ett långsammare tempo för högre poäng på tävling. Hon sa att han var en väldigt ambitiös och positiv ponny som hon gillade riktigt mycket! Kul att hon även berömde mig för min sits! :D Det blir fler ggr jag tränar för Gunilla, så roligt har jag inte haft på länge! (Nu ljög jag lite, men det var jättekul verkligen!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback