Första lektionen med min nya elev

Hade ju som sagt första lektionen med min nya elev i lördags och det fungerade jättebra! :) Både hon, jag och mamman trivdes tillsammans och med mitt upplägg av lektionen. Som alltid när jag får nya elever fokuserar jag först på ryttarens sits, sedan ryttarens hjälpgivning för att sedan gå över till hästen. Började med att jobba på volten med mycket övergångar; halt - skritt, skritt - trav och till slut trav - halt i båda varven. Det fungerade jättebra och från att ha varit tvungen att använda ponnysparkar kunde tjejen mjukt trycka på med skänklarna som lyssnade ponnyn direkt! :D
 
Skrittpaus, sedan körde vi på en bana längs fyrkantspåret som innehöll volter, trav - halt - trav och galoppfattningar. Här var det lite klurigare att få till ett jämnt flyt då ponnyn inte hade samma mönster att gå efter men till slut så gick det riktigt bra! Skrittpaus, avslutade sedan enkelt med serpentinbågar i trav och på långsidan galopp i båda varven. Haha, stackars ponnyn måste ha använt hjärnkontoret totalt för han slumrade till när jag gav feedback på slutet :D
 
Vi kör på 1ggr/veckan till att börja med och det känns som att det här kommer att bli kanon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback