Du är vacker även utan smink

weheartit.com
 
En känsligt ämne för många unga tjejer är smink. Kanske inte just sminket i sig för det tycker dom är jättekul men just att nämna "måste du ha smink varje dag?", då är det som att man pratar ett annat språk för dom förstår inte alls vad man säger. Att ens nämna att gå till skolan totalt osminkad är som att be om att bli dumförklarad. "Jag ser ju inte bra ut utan smink, hur ska jag då kunna gå ut utan?!". Såna kommentarer möts jag av när jag ställer frågan och det gör mig rädd för var samhället är på väg. Inte är jag förvånad heller med allt som media trycker upp i fejjan på oss och pressar in i öronen. Är det någon som har sett en reklam där modellerna/skådespelarna är utan smink så får ni gärna tipsa mig för jag kommer inte på någon på rak arm. Inte heller kommer jag på någon annons eller liknade heller där personerna varit "nakna". Efter att ha studerat medieprogrammet på gymnasiet så har jag mer insikt i hur mycket media påverkar oss än vad vi tror. Det spelar ingen roll om det är en reklamfilm mellan programmen, en annonsbild vid busshållplatsen, ett reportage om en av de hetaste kändisarna i tidningen eller varför inte vår favoritserie som vi följer slaviskt varje måndagkväll? Alla dom påverkar oss utan att vi tänker på det. Eller vill det också för den delen. 
 
weheartit.com
 
Än hur starka vi kan tänkas vara så kommer vi aldrig sluta påverkas av omvärlden, men vi väljer själva hur mycket vi väljer att påverkas. Jag ser mig själv som en stark människa som har väldigt svårt att påverkas av det som är runtomkring mig. Men ändå så känner jag själv att jag påverkas lite då och då. Det kan vara så enkelt att jag ser en människa i en tidning och tänker "vad vacker hon är" och man börjar granska varje mm av människan för att hitta alla detaljer som gör hon/han unik.
 
Dock är det inte bara av media som vi påverkas, största faktorn är människorna vi har runtomkring oss. Våra kompisar, föräldrar, lärare, arbetskollegor etc. I skolåldern tror jag att vi bryr oss mest om hur vi ser ut.. Vi vill alla passa in, bli accepterade, respekterade, hitta oss själva och komma underfunn med vem vi är som person. Det tar tid innan man hittar sig själv, vilken stil man vill köra på och hur man är som person. Just i det stadiet blir det väldigt svårt att inte påverkas av omvärlden då man testar, experimenterar och letar nya intressanta vägar. Just därför tror jag att det är extra svårt att vara precis som man vill vara. Shit, blev lite djupare än det var tänkt men ni förstår poängen.
 
Foto: Rebecka Borg, 2010
Inte drar jag på mig en massa smink bara för att jag ska fotas. Jag står stolt framför kameran och visar vem jag är helt utan kladd.
 
Under hela min uppväxt har jag gått emot strömmen och vågat göra det jag själv vill när alla andra pressar, tjatar och pratar om hur dom tycker man borde göra. Jag var aldrig den som bar "tjejkläder", jag var aldrig den som tog hål i örat, jag var aldrig den som köpte tjejtidningar och jag var aldrig den som bar smink. Än idag står jag emot strömmen och nog mår jag bra för det ändå. Inte en enda gång har jag gått sminkad till skolan. Inte en enda gång. Vid något skolfoto testade jag det bara för att men det var enda gången. Jag tycker att jag är vacker precis som jag är. Helt naturligt. Helt utan smink. Jag kan gå ut genom dörren, le mot världen och känna mig helt fantastisk. Jag är lycklig, jag är accepterad, jag är respekterad och inte är det en enda människa som tittar snett, ser ner eller frågar ut mig totalt bara för att jag inte bär smink. Det är få som har reagerat och frågat men dom kan jag räkna på en hand.
 
Våga se dig själv i spegeln helt osminkad och se vilken vacker människa som tittar tillbaka på dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback