Det blir dressyrryttare av dom också!

Bogard får stå för bilden, en av ponnysarna som var med på lektionen ikväll och växte i mina ögon!
 
Usch, en vecka ifrån min barngrupp är på tok för länge! Kändes precis som att komma hem när man stod där i manegen och körde igång lektionen :D Dressyr på schemat vilket betyder hårdkörning (vilket det alltid är än vad som är på planeringen... ;) ). Körde på samma koncept tidigare i uppvärmningen; självständig ridning för att själva tänka ut vad just deras ponny behöver för att komma igång. Intressant att se hur alla lägger upp ridningen då och vilka som verkligen tar för sig. Något att jobba med! Tog därefter in dom på volterna, jobbade med ställning och lite galopparbete och därefter lite galopp längs fyrkanten.
 
Efter skrittpausen blev det att lägga upp stigbyglarna för sitsträning och lite bättre kontakt med hästen via sitsen. Varierade arbete med ställning på volterna (skritt och trav) med att rida skänkelvikning längs hörnlinjerna i trav. Vad ska jag säga? Innan lektionen var slut så hade ALLA ponnysar börjat söka sig neråt, tog längre travsteg och började slappna av. Eleverna sitter i korrekta sitsar och har inte en aningen om att dom precis, just då i den stunden, har påbörjat resan till att rida hästen i form. När vi travade av började alla ponnysar sänka huvudet, frusta och var riktigt nöjda och välarbetade genom kropparna. Självklart var det inte någon klockren dressyrform, det är lång väg kvar till dess. Men nog var det en mycket bra början på deras resa till dressyrmuppar! :D
 
Stoltare än jag kan ingen vara! Underbara elever, läser ni detta så ta åt er. Inte ett enda ord jag skriver eller säger är överdrivet utan bara sanning. Ni är bäst och lyser upp mina onsdagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback