Denna känsla är okrossbar

Foto: Viktoria Westin, juni 2012
 
Eftersom jag jobbat så otroligt mycket som vikarie senaste tiden på ÖOR så har jag några lektioner att ta igen (då jag vikarierat samtidigt som min egna lektion) och en var igår på dropin. 3pers var vi så det kändes lite smått lyxigt ;)
 
Vi jobbade i princip hela passet på en stor volt där vi la in olika övningar. Värmde upp genom att fokusera på hästarnas framåtbjudning, form och på vår sits. Tror att han hade lite träningsvärk sen helgens långritter; blev lite stretig och orkade inte pressa fram den energi han brukar ha. Därefter la vi in sidvärts på öppna delen av volten och ur det fatta galopp innan "volten stängs" (kommer till staketet). Här lossnade allt. Genom att bara använda vikthjälperna flyttade han enkelt undan, fattade galopp riktigt bra i båda varven, hade bra energi men stressade inte upp sig utan var 110% fokuserad på mig. Tror inte att vi har ridit så bra övergångar någonsin tidigare... Lite korrigering fick jag göra i vänster galoppfattning men till slut behövdes bara en kramning på yttertygeln så var han kvar där jag lagt honom. 
 
Efter voltarbetet jobbade vi på 8-volter och öppna längs långsidorna. Allt bara flöt på och jag kunde bibehålla en stadig sits och ridning även i vänster varv = formen blev stadig på Lusen. 
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; detta ridpass med den känslan som uppkom kommer jag att leva på långt framöver. Att få träna och utvecklas med en sådan fantastisk häst är bortom drömmarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback