Svar från frågestunden

Petra om Frågestund:
Hur gör man så att en häst går i form?

Svar: Denna fråga är så otroligt svår att svara på men jag gör så gott jag kan. Gå i form = arbete mellan hand och skänkel med bra framåtbjudning. När jag sätter mig upp på en häst brukar jag alltid börja med att hitta hästens egna framåtbjudning. Är hästen trög av naturen är jag väldigt bestämd i mina skänklar från start så att den verkligen går på framåt och inte släpar benen efter sig (ex. Donna). Drivningen ska mötas upp med en mjuk och stöttande hand som ska fånga upp all den där energin som man skapar. Är hästen väldigt pigg vill jag ha en ärlig framåtbjudning där hästen slappnar av och tar ut steget istället för att krypa ihop och få väldigt korta steg = hästen går mer uppåt än framåt (ex. Camelia). När framåtbjudningen är där jag vill ha den börjar jag arbete med att forma hästen i båda varven för att mjuka upp sidorna och hitta lite knappar. I hästens svagare varv (är hästen svag i höger varv har den kortare halsmuskler på vänster sida och behöver då stretchas ut) jobbare jag med överställande hjälper i början för att sedan gå tillbaka till normal ställning. I det mjukare varvet svag ställning så hästen inte blir överböjd, skjuter ut bogen och kommer undan arbetet på det sättet. Hästen ska även svara enkelt på både framåtdrivande och förhållande hjälper lika bra. När allt detta fungerar i skritt går jag över till de andra gångarterna. Hittar man samspelet mellan skänklarna i detta arbetet brukar hästen börja söka sig till en behaglig arbetsform.

Som en ridlärare sa till mig en gång; jag kan ge dig verktygen men känslan måste du hitta själv. Då förstod jag inte vad hon menade men nu förstår jag det solklart. Känslan är så otroligt viktig i ridningen! Fråga din ridlärare om hjälp så kan hon/han säkert ge dig lite fler verktyg ;)



Hans om Frågestund:
Hej. Jag har ett väldigt stort problem som jag hoppas du kan svara på.

- NÄR ÄR INFLYTTNINGSFESTEN?!!!! =D

Svar: Eftersom du inte är bjuden så rör det väl inte dig? Haha, skämt åsido. Låt mig flytta in i lägenheten först kanske? Inbjudan kommer ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback