Dressyrträning med skänkelvikning och tempoväxling

Bild från dressyrtävlingen 20/5, foto: Rebecka Borg. Min nya favoritbild på oss två!

Redan från start kändes han klockren! Lyssnade enkelt för alla hjälper; förhållande, sidförande, framåtdrivande och väntade på nästa signal i varje steg. Vi började med att jobba skänkelvikning på hörnlinjerna, en volt vid E/B och sedan öppna resterande delen av långsidan. Det gick så bra! Bara jag kommer in i tänket att bara släppa iväg bogen ut så flyter det på så otroligt bra! Just det att få in i ryggmägen att det bara ska flyta på, oavsett vad vi gör. Det ska vara så enkelt men ändå i fullt samspel. Det var precis det vi fick till :D

Övningen med skänkelvikning, volt och sedan öppna.

Därefter en skrittpaus innan vi övergick till mer travarbete. Mellan varje bokstav skulle jag antingen korta upp tempot för att vid nästa bokstav öka tempot (för att få han kvickare för hjälperna och få honom att tänka till och lyssna). Shit, vilken känsla! Genom att bara sitta till med sätet samlar han upp sig så otroligt mycket så att han i princip travar på stället = piaffkänsla. Det är bland det häftigaste jag varit med om i ridningen! Vi har varit nära förut men nu, ojojoj. Att sitta på sådan kraft och power i en sådan samlad rörelse måste man bara vara med om någon gång i livet! Att han sedan utan problem längde ut steget sedan var ännu mer wow-faktor. Vi körde även samma stil men samlad trav på kortsidorna och ökad trav på diagonalerna.

Galopparbetet körde vi i början på volterna. Mycket galopp-halt-rygga-galopp och sedan galopp-skritt. Även här behövde jag bara sitta till lite så tvärnitade han direkt. Som sagt så förvånar han mig mer och mer för varje pass jag sitter på honom! Därefter jobbade vi som i traven; arbetsgalopp på kortsidorna och ökad galopp på diagonalerna med fokus på rakriktning och avbrotten. Det gick jättebra! Bara lite finslip så sitter det där det ska!

Under hela lektionen så satt jag precis som på bilden ovan; med ett stort leende på läpparna. Han är verkligen ren och skär lycka för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback