Dressyr med Camelia

Kom till stallet och till min förvåning hade Camilla bytt häst på mig till Camelia. Jag trodde att det var ett stort skämt, helt ärligt. Jag gillar inte såna hästar för fem öre; alldeles för känsliga, tunna och lite tjejhäst över det hela. Men jag bestämde mig för att ge det en chans, det kan ju inte gå lika dåligt som det gjorde för 5-6 år sedan...

I uppvärmningen gick det inte alls; Camelia accepterade inte handen eller skänkeln utan gjorde det hon kände var lämpligast. Så jag klämde ännu mer med skänkeln, drev på som tusan mot en stadig hand. Efter 30min så började det lossna något i alla fall. Shit, hahaha. Vilken galopp! Fick kämpa som en idiot för att sitta ner i sadeln och inte studsa ur den!

Andra delen av passet red vi med tagen bakdel och överböjd häst på volterna för att stretcha ut hästarna. Här började det släppa mer då jag kom åt henne på ett helt annat sätt. Nacken blv längre och lägre och hon började ta ut steget mer. Helt annan känsla en lilla ballerinan som hon tyckte hon var från början. Tror att hon tyckte det var skönt att slappna av lite ;)

Igår var jag inte alls nöjd, kände mig totalt värdelös. Men idag när jag tänker efter så gick det faktiskt bra. När jag red henne sist (05-06-07 någon gång?) så skenade hon runt med mig helt okontrollerat. Så en stor förbättring och att hon faktiskt gick i hyfsad form i galoppen och i bra form i skritt och trav känns som en vinst för min del. Haha, helt otroligt att jag skulle skriva det, eller hur? ;)

UPDATE! Camelia kom tydligen 2009 till ridskolan så det var väl inte såå länge sen då... Haha

Kommentarer
Postat av: Borgis

Camelia kom ju 2009 till ridskolab pennan, så förändringen har skett på kortare tid :D vad kul att det gick bra!

2012-05-11 @ 06:50:39
Postat av: Helen

Jag sa ju att det såg bra ut Pernilla:-)

2012-05-11 @ 07:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback