Varför kasta skit på andra människor?

Har tänkt ta upp detta ämne tidigare men aldrig riktigt vetat hur jag ska skriva som då känslorna varit i totalt kaos på grund av aggression och ilska. Det jag pratar om är nätmobbning. Det finns seriöst människor som sitter bakom sina dataskärmar, slänger iväg elaka kommentarer som "fy f*n vad du är ful", "hur står du ut med dig själv?" och "ingen tycker om dig, gå och dö" och gör det utan att röra en min. VAD ÄR DET FÖR VÄRLD VI LEVER I?!

Hur kan ens en normalt puntad människa ens överväga saken? Hur kan man vilja såra en annan människa så otroligt hårt? Alla tar åt sig, vare sig man vill det eller inte, på ett eller annat sätt. För vissa rinner det av som vatten, för andra är det som en knytnävsslag rakt i magen. Vare sig man är det första eller det andra så läser man orden och tar in dom, tänker och reflekterar över dom.

Det sjukaste av allt är att dessa människor inte kan stå för det dom skriver; ofta undertecknar dom det hela som anonym eller något konstigt namn som "jag som inte gillar dig" eller annat töntigt. VÄX UPP NÅGON J*VLA GÅNG! HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FÖRSTÅ ATT MAN INTE SÅRAR ANDRA MÄNNISKOR HUR SOM HELST?! Men hon är ju bortskämd, kaxig och en fjortis.. Hon förtjänar det! Men snälla, tror du att någon går på det där? Suck.. Du är nog dummare än jag trodde. Och om nu man inte gillar en människa, varför vill man då ha kontakt med människan överhuvudtaget? Jag umgås inte med människor jag inte tycker om, jag unviker dom så gott det går för att slippa den negativa energin man får från såna människor. Så jag förstår inte det hela riktigt... Inte hur nätmobbare tänker.

Hästmänniskor, speciellt ungdomar och barn som fortfarande går i skola, får ofta en hel del kommentarer om sitt intresse. Både på och utanför internets värld. Vad är det som ger en rätten att mobba en annan människa för sitt intresse? Jag kastar inte skit på dom som gillar ishockey bara för att jag själv inte gillar det. Inte heller mobbar jag dom som inte lyssnar på samma musik som jag, tycker om lataste ponnyn på stallet eller bär kläder som jag själv inte skulle ta på mig. DET ÄR VAR OCH ENS EGET VAL ATT VÄLJA VAD MAN TYCKER OM ELLER INTE. Tänk hur tråkig världen skulle vara om vi alla spelade fotboll, bär adidas kläder och tyckte om grillchips. Ingen variation överhuvudtaget.

Jag har också tänkt på hur dessa nätmobbare (och vanliga mobbare) tänker som. Det jag har kommit fram till är dessa slutsatser:
  • Den svenska avundsjukan. Vi tål inte att det går bra för andra människor, dom ska vi helst trycka ner i skiten totalt så att vi själva mår bättre. (Say what?!?!)
  • Dom som måste lägga ner så mycket tid och energi på andras liv kan inte ha något eget. Punkt.
Är det något av detta så väljer jag bara att säga såhär;
För det första! Varför inte glädjas åt andras framgång och lycka? Bemöt andra människor som du själv vill bli bemött. Skulle du vilja att någon sa att du var en bortskämd snorunge som surfar på föräldrarnas pengar när du vinner en tävling? Nej, skulle inte tro det.
För det andra! Om du nu har ett sådant ointressant liv så du måste lägga dig i andras; gör något åt det! Träffa nya människor, skaffa en hobby, hitta en passion. Så svårt är det inte.

Som avslutning vill jag säga till alla mobbare där ute av alla slag; snälla, sluta med det ni gör. Ni anar inte hur ni sårar människorna som ni kastar skit på. Umgås istället med personer som ni tycker om, bli lyckliga och godhjärtade människor. Världen blir så mycket trevligare att leva i då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback