Varför jag är nykterist och varför jag anser att HFA är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv

Att gå emot strömmen har varit naturligt för mig sen jag föddes. Jag var aldrig den som tog hål i öronen. Jag var aldrig den som började sminka mig. Jag var aldrig den som bar det senaste inom modet. Jag var aldrig den som gillade det som alla andra gillade. Jag gick ALLTID min egna väg. Vet ni vad det bästa är? Jag är precis likadan nu. Det spelar ingen roll om det gäller livsstil, kläder, hästar, jobb eller annat. Jag skulle aldrig komma på tanken att välja något bara för att alla andra gör det. Det har alltid varit en självklarhet för mig att gå min egen väg och välja mina egna beslut utan stress, press och krav från omgivningen.

Samma sak gäller när det kommer till alkohol.

Första gången jag "drack" var någon vecka efter jag fyllt 18 år. Jag och pappa gjorde ett avtal när jag var yngre; dricker, snusar eller röcker jag inte innan det är dags att ta körkortet får jag det. Så blev det också. Första gången så drack jag kanske... 2 cider? Det var en äcklig känsla som kom strax efter första klunkarna. En pirrande känsla genom hela kroppen och en avslappning som ej var av denna värld. Jag njöt inte direkt av det, blev snarare orolig att jag förändrades med sprit i kroppen. I 2 år av mitt 21,5 åriga liv festade jag (studenten och läsåret efter gymnasiumet), men tro inte att det var flaska på flaska. Som mest blev det 3 cider på en kväll. Jag tyckte inte det var speciellt gott men kände väl på något sätt att jag ville testa och se vad det handlade om.

Midsommar 2010 bestämde jag mig. Aldrig mer en droppe alkohol. Varför? Jag tycker inte det är gott. Jag avskyr känslan när man inte har 100% koll över kropp och knopp. Jag hatar vad alkoholen gör med människor. Jag hatar att se människor förvandlas och bli aggressiva slagsmålskämpar. Jag hatar spritlukten. Jag hatar människor som stinker sprit och är så dryga som det bara går.

Jag har sett en del i mitt liv när alkoholen är inblandad. Jag har sett mina kompisar förvandlas till en helt annan människa. Jag har sett mina vänner spy på grund av att dom har fått i sig för mycket. Jag har sett mina närmaste däcka av på grund av spriten. Jag har sett en hel del slagsmål. Jag har sett alkoholen förstöra flera års vänskap, däribland förlorade jag en av mina mest dyrbara vänner. Jag har hört andra berätta om påhopp, trakasserier, sexuella övergrepp, våldtäkter m.m. som dom upplevt med spriten inblandad. Jag har kompisar som berättat om hur alkoholen förstörde deras liv. Jag har vänner som förlorat nära när alkohol varit inblandad.

Därför väljer jag att avstå från alkohol, ännu en anledning. Jag vill inte vara med om baksidan i det hela mer än nödvändigt. Jag respekterar och accepterar mina vänner och människor som dricker alkohol, så länge dom gör det med sunt förnuft. Dom får dricka precis hur mycket dom vill, så länge dom vet när det är dags att sluta. Mina vänner accepterar att jag inte dricker. Dom bryr sig inte att jag dricker vatten/dricka istället för en cider under utgång. Visst, från början försökte dom övertala mig men dom lyckades inte. Efter ett fåtal ggr förstod dom att jag var stark nog att stå emot. Och nu har vi de roligaste festerna, kompisgänget och kvällarna som jag någonsin varit med om!

Som sagt; jag tycker inte illa om människor som dricker alkohol. Var och en väljer själva om dom vill dricka ett glas vin eller några öl på helgkvällarna. Jag har bara helt enkelt valt att avstå.



Jag startade HFA för att barn och ungdomar ska ha ett annat alternativ på helgkvällarna. Dom ska inte börja dricka förrän dom är mogen nog att kunna hantera det och ha åldern inne, det vill säga 18år. Efter det så är det deras egna val. Fram tills dess vill jag kunna erbjuda något bättre än en hemmafest där man inte riktig vet vad som finns i bålen. En gemenskap där man har roligt, skrattar och samlar minnen utan alkohol. Och varför inte slå två flugor i en smäll och dra in hästarna också? Världens bästa drag från min sida.

Under 2011 har jag haft 2 temadagar med HFA; uppstarten och självförtroendekursen. Under första pratade vi om alkoholen, vad den kan göra och vad den har gjort. En hel del uppvaknande och alla deltagarna fick upp ögonen och började tänka i nya banor. Den andra, självförtroendekursen, hjälpte barn, ungdomar och även vuxna att hitta knep, övningar och tankebanor att bygga upp sig själv, sitt självförtroende och självkänsla.

Alla aktiviteter, stora som små, är precis lika viktiga. Kan jag erbjuda barn och ungdomar att delta i HFA och få en bättre gemenskap med både nya och gamla vänner så har jag gjort något för samhället. Alla kan vi göra något, det gäller bara att välja vad vi vill göra.


Kommentarer
Postat av: Rebecka W

Du är otroligt stark och sedan den första dagen jag träffade dig har jag sett upp till denna coola tjej som du är. Även om vi tappat kontakten sista åren har du alltid funnits där, du är samma glada penna som när jag var 13 och åkte moped med dig. Jag är så stolt över dig och hur du stod emot alla prövningar tonåren innebär när vi andra gav vika. Jag hoppas du fortsätter med vad du gör, du är en stor inspirationskälla både för mig och många, många andra. Tack för att du är den du är, en underbar vän till alla som förtjänar det! <3

2012-03-08 @ 00:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback