Lektion i vårvädret

Efter jobbet var det bara att köra iväg till min elev :) Andra passet jag har för henne och hennes nya medryttarhäst. Förra gången var det mycket fokus på att få hästen att hitta en lugn skritt och fokusera på ryttaren. Då jobbade vi MYCKET med halter och volter. Skillnaden från början till slut var en otrolig förbättring och både häst och ryttare var totalt slut i psyket, haha!

Idag kom jag dit med förhoppningarna om att dom hade fortsatt träna på det vi gjorde sist och att det hade blivit en förbättring. Redan när dom skrittade fram så visade hästen ingen stress eller "fullt ös medvetslös" utan det var en avslappnad häst som tog lugna steg framåt. Jätteroligt att se! I början fortsatte vi där vi slutade sist; jobbade på en stor volt med halter och att ställa och forma hästen för hjälperna. Det fungerade riktigt bra så vi övergick till att göra halter på kortsidorna och lägga en mjuk båge på långsidorna. I bågarna fick dom träna på tydliga övergångar mellan ställningarna och samma jobb i hörnen. Det fungerade minst lika bra och efter något enstaka varv fick dom kläm på det. Därefter gjorde jag övningen något svårare; istället för att vända in på en båge fick dom vända in mot X och flytta några få steg åt sidan. Lite knepigt var det nog men det blev några riktigt bra steg till slut!

Vi avslutade med att jobba på en stor volt igen och på den öppna delen flytta undan för innerskänkel. Det fungerade mycket bättre och både häst och ryttare såg stolta ut över vad dom lyckades med. Får se vad vi hittar på nästa gång men sidvärtsrörelser ska vi fortsätta med i alla fall! Så roligt när man ser att det man lär ut ger effekt och förändrar ekipaget till det positiva! :)

Kommentarer
Postat av: Julia

Vilka är det du har lektion för? :)

2012-03-22 @ 17:23:44
Postat av: ulrika vestin

det bevisar ju bara att du är en duktig ridlärare som ser individerna och klarar av att förklara på ett bra sätt.

heja dig tycker jag :)

2012-03-22 @ 19:51:54
Postat av: Camilla

Ha lektion för mig och Roxen. Vi vill lära oss skritt :) helst förra säsongen.

2012-03-22 @ 22:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback