Hjärngympa och fullt upp med Durum

Idag var det dressyr som gällde och hästbyte. Trodde att jag skulle få någon av de stora hästarna då jag ridit ponnyer mycket på slutet men icke sa nicke, ponnylivet fortsätter ;)

Vi fick börja med att värma upp självständigt och känna på hästarna. Tanken var att vi skulle flytta, böja, ställa och klura ut vilket varv just vår häst var stelare i. Durum är en mjuk ponny som är enkel att böja och forma, dock när jag började flytta undan för innerskänkel tyckte han det var något jobbigare i vänster varv. Då vi känt på hästarna samlades vi och diskuterade hur det kändes och hur det hade sett ut. Camilla pratade om hur man kan känna och se i vilket varv hästen är stelare i. Jag har i alla fall lärt mig några små nya saker! :)

Sedan började ridning på allvar; arbete på stora mittvolten i trav med flyttning undan för innerskänkel, öppna på voltspåret, tempoväxlingar och öka och minska. Även galoppfattningar las i emellan för att variera arbetet. Durum kändes riktigt, riktigt trevlig måste jag säga! En positiv överraskning :)

Skrittpaus, sedan nästa övning. I hörnet flytta in framdelen i en öppna och fortsätt till B/E (en volt i hörnet kan läggas in för att få till öppnan enklare), där räta ut hästen för ytterskänkel, vänd mot A/C och öka tempot något. Vänd ut i samma varv och fortsätt på samma sätt på andra halvan av ridbanan. Övningen reds i både skritt och trav.

Här var han riktigt fin måste jag säga! I vänster varv hade han något svårare för öppnan men jobbade på med en positiv inställning och försökte verkligen göra rätt. I höger varv hade han lättare, dock blev det jobbigare då han arbetade rätt så fick driva på rätt så bra för att han skulla hålla traven och takten skolan igenom.

Är riktigt nöjd med både min egen och Durums insats idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback