Dressyrträning med förvänd galopp

Dressyrträning idag då. Början kändes riktigt bra, galoppen var det "sväva på rosa moln"-känsla och på slutet blev det väl inte riktigt den känsla jag hade hoppats på. Dock kändes han redan från början lite stel, vinglig och inte alls med på noterna. Trots att han var ivrig och positiv till arbete så blev han lätt ofokuserad vissa stunder och det är svårt att få han att koncentrera sig igen. Några stunder släppte han efter riktigt fint och då är det en fröjd att sitta på honom.

Galopparbetet började med galoppfattningar, han var sååå fin i bägge varven! Otroligt hur pass mycket starkare han har blivit i galoppen. Därefter jobbade vi med förvänd galopp på fyrkantspåret; som vanligt lyckas han chocka mig och går i stadig form i båda varven och har en ren och fin galopptakt. Oj så mjuk och fin han kändes! Svåraste övningen idag var även galopp; förvänd galopp på stora mittvolten. Vet ni vad? Han klarade det galant! I fin form tog han sig igenom övning utan problem bara jag stöttade honom med stadiga skänklar och lätt hand.

I slutet av passet så blev han stressad i traven då vi ställde högre krav i skolorna och det försvann inte riktigt helt. Dock är jag ändå riktigt nöjd över träningen; jag kommer ta med mig känslan från galoppen och leva på det! :)

Malin filmade som sagt och det är så roligt att höra att det har blivit så stor skillnad sedan sist hon såg oss! Bl.a. sa hon att galoppen är superfin där han går i fin form, har bra takt och orkar. I jämförelse hur det såg ut då hon fotade oss ute i höstas då han knappt orkade ett varv på volten ur form så är det stor utveckling!

Såhär tyckte ponnyn om vår nya outfit. Vet inte riktigt hur jag ska tackla hans uttryck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback