Dressyrträning Donna

För att få motivationen att stiga ännu mer så bokade jag in en privatlektion igår med Helen för någon vecka sedan. Dressyrträning på schemat och vi började med grunderna för att få till min sits och mina hjälper. Senaste tiden har det känts som att jag har fastnat i ett dåligt mönster i ridningen på Donna och det blir bara skit av det hela. Passet började jättebra! Jag vågade sitta stilla och bara använda skänklarna och sätet för att driva och styra. Hon är så himla fin att rida då, finfina Donnis. Bra tryck bakifrån, stadig form och hur mjuk och trevlig som helst. Alla gångarter satt, övergångarna helt ok men inte helt 100 men det kommer. Vi la in lite skänkelvikningar och dom flöt på riktigt bra :) Formen inte 100 men fullt godkänd! Förvända galoppen inga som helst problem, det är vår styrka just galoppdelen.

Därefter en paus och sedan red vi igenom LA:1 programmet. Shit, jag tappar verkligen all ridning i traven i programmen! Det känns som att jag bara sitter och åker häst och när galoppen tar vid är det helt annan ridning. Tror att det sitter för mycket inprintat i bakhuvudet att jag ska sitta blickstilla och vågar därav inte rida som jag brukar. Fullt godkänt program i alla fall! Vi avslutade med att få till traven via tempoväxlingar, volter, skänkelvikningar och mellantrav. Det var längesen jag kämpade så med Donna så att svetten verkligen rann! Men härligt var det och jag fick till känslan som vi var ute efter :)

Foto: Malin Nordin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback