Dressyrkurs dag 1

Huvudövning: Börja i vänster varv (uppe i högra hörnet på bilden) och lägg en 10m volt i hörnet. Flytta därefter hästen undan för höger skänkel in mot mitten, rakställ och lägg en volt ut åt höger, rakställ och flytta undan för vänster skänkel ut mot spåret igen. Volt i hörnet. Vänd rakt upp och var noga med raktriktningen av hästen. Vänd ut till höger och rid på samma sätt där. Vänd varannan höger och varannan vänster.
 
I framridningen kändes han för mycket av och på. Ibland stretade han emot både hand och skänkel och ibland tog han tag i bettet och bara sprang iväg. I galoppen var han riktigt fin i höger men till vänster fungerade det inte alls. Vi hade en diskussion hur vi skulle arbeta i vänster varv överhuvudtaget där ett tag men till slut fungerade samarbetet igen. Huvudövningen började vi rida i skritt och ddet behövdes verkligen! Han slappnade av, började arbeta bakifrån och accepterade hjälperna. I traven tog jag det lugnt, lät han känna på övningen och hitta vägarna. När det kändes bra började jag kräva mer; mer power, mer känslighet och mer kraft bakifrån. Oj, där bjöd han allt på något! Han tog verkligen ut steget, höjde upp ryggen och nacken och blev svår att sitta på. Dock så under hela tiden vi red övningen så blev han ormig i höger varv så där fick jag rida han något utåtställd i volterna för att bogen skulle hållas på plats och så att han inte skulle falla inåt. I vänster var det övertydlig ställning som gällde tills han släppte efter.
 
På slutet jobbade vi med att flytta undan hästarna för innerskänkel på volterna i både skritt och trav. Det fungerade jättebra! Här krävde jag ytterligare ett snäpp av honom och helt plötsligt hade han en helt annan gång. Lätt i steget, kraft bakifrån, lätt i framdelen och vilade på steget. Helen höll med och det är så kul att känslan jag har syns även på marken! :D
Lite galoppfattningar blev det också ur sidförande och i höger varv gjorde han sitt livs bästa fattningar! I vänster var det tydligare och det på grund av att jag låser min vänsterhand på något knepigt sätt så han kan inte ta för sig och faller då ur form och har svårare att fatta galoppen. Dock fick jag till det någorlunda på slutet men kurigt är det allt!
 
Foto: Viktoria Westin, från tidigare träning
Vi fortsätter jobba med denna övning idag men vi kommer lägga in förvänd galopp. Kommer bli awesome! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback