Upphovsrättslagen

Alla fakta, citat och bakgrund till denna text är hämtade från wikipedia, bildombudsmannen och från Fotograf Lennart Hansson.
 
Upphovsrättslagen gäller inte enbart fotografier utan även musik, film, målningar, böcker, kartor, teckningar etc. Man kan säga att det som framställt estetiskt och konstnärligt går under upphovsrättslagen. Dock är det lite mer komplicerat, ALLT verk räknas inte in. Läs mer genom att klicka på "wikipedia" ovan för att komma till faktatexten. 
 

 
"När du lyfter kameran och avbildar något, som ej är skyddat mot fotografering enligt lag, skyddas du och din bild av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Må sen vara om du lyfter din kamera i inre Guinea där du träffat på utomjordingar eller fotograferar faster Agatha i syrenbersån." Citat från Lennart Hansson.
 
Lennart förklarar upphovsrättslagen med fotografi på ett enkelt och mycket förståligt sätt utan en massa krusseduller och svåra ord. Ta er tid att läsa igenom den så får ni genast 100% mer förståelse för lagen. Ett citat till från hans text; "Så fort bilden används till något som inte avtalats skall nytt avtal tecknas och ny ersättning utgå till dig som upphovsman." Det gäller vare sig du säljer en bild till ett företag som vill använda bilden i 3 tidningar och sedan fortsätter trycka upp den i fler exemplar än avtalet säger eller då man fult sagt snor upphovsmannens (fotografens) bild rent av och publicerar den utan tillstånd. 
 
Men räknas det då bilden inte är känd internationellt och inte har dragit in några pengar? JA, självklart räknas det in. Bilder som inte betraktas som verk skyddas av lagen 50år efter fotografen avlidit. 
 

 
Kikade in på bildombudsmannens sida där man kan ställa frågor om just upphovsrättslagens innebörd och hur man ska gå till väga när någon snor ens bilder och publicerar utan tillstånd:
 
"Fråga: Jag behöver råd, hur ställa mig till ersättning för stulna bilder.
Som fotograf har jag tagit bilder för en restaurangs räkning för att läggas ut på restaurangens hemsida.
I dag kom ett mail till restaurangen med kommentaren, ni kanske vill se vad jag skriver om er på min blogg? samt en länk till bloggen. Där finns, förutom textmassa, två av mina bilder, de bilder som ligger på restaurangens hemsida.
Skall någon använda sig av mina bilder, oavsett till vad, så vill jag få betalt för mina bilder.
Hur går jag tillväga på bästa sätt?
För att säkra "bevis" har både jag samt en av mina vänner tagit printscreen av både mail samt blog och sparat ner.
Tacksam för hjälp 

Fakturerar bloggaren

Svar: Det är bloggaren som tillgängliggjrot bilden som är ansvarig och skall betala för användandet. Sänd faktura. Har du problem få betalt återkom. Frågan och svarets källa.
 

 
Kort och gott. Från och med nu kommer alla bildstölder att faktureras och det är inte små summor vi snackar om nu heller. Jag kommer att gå efter den rekommenderade prislistan hos "Svenska fotografers förbund" + på det tillkommer moms. Dags att tänka efter nu kanske?
 

Kommentarer
Postat av: ulrika vestin

bra att du tar i med hårdhandskarna nu pernilla.

2012-07-07 @ 16:27:31
Postat av: amanda

visst är det okej att jag lagt upp en av balbilderna som vi fotade? tänkte så inte jag åker dit, hehe...

2012-07-07 @ 18:28:07
Postat av: Adine

Inte mer än rätt! Hejaheja!

2012-07-07 @ 18:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback