Skotrar och hästar och allt annat

Med tanke på det som hände i lördags (läs artikeln här) och med alla disskutioner och debatter som uppkommit tänkte jag ge min åsikt.  Man märker så tydligt på kommentarerna i artikeln vilka som är djurmänniskor eller inte. Att säga att vi ryttare ska hålla oss på inhägnat område med våra oberäkneliga hästar känns lika logiskt som att tycka detsamma om skotrar, bilar, hundar och alla andra fordon och fotgängare. Alla har vi rätt att vistas ute i naturen och på vägar; bara vi använder vårt sunda förnuft och visar varandra respekt.
Enligt allemansrätten står det detta "dessutom bör du: undvika att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår." Det står alltså du bör inte, ingenting om att du får inte = använd ditt sunda förnuft och respektera andra människor. Citatet är hämtat från denna sida där du kan läsa mer om allemansrätten och ridning.
Jag hittade även denna text från Lantbrukarnas riksförbund angående ridning på vägar "Ridning eller körning på enskilda vägar går knappast att förbjuda eftersom en häst med ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten, som ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte skadas." Vi ryttare får alltså ta en ridtur på enskilda vägar. Det får inte motordrivna fordon. På transportstyrelsens hemsida hittar jag detta utdrag: "Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen." Vi får alltså rida på vägar om det inte finns en förbudsskylt. Då har vi rätt ut det också.

För att återgå till artikeln och händelsen. Ryttaren red på en ridväg där det klart och tydligt är skyltat ridväg. Svårt att förstå? Nej, inte för normala människor. Kör man in med motordrivna fordon utan tillåtelse på såna vägar? Nej, skulle inte tro det. Dags att visa respekt. Vi rider inte in på skoterleder för att vi inte vill att era spår ska förstöras och för att vi inte vill framkalla en olycka (ja, det finns vissa ryttare som gör det ändå men dom är inte ALLA ryttare). Detsamma borde alla förare av motordrivna fordon tänka detsamma. Självklart drar jag inte alla motorförare över en kant nu, jag känner en hel del som kör skoter och gör det med vett i skallen.

Fördomar som jag läst bland kommentarerna:
  • Ingen ryttare plockar upp hästbajs efter sig
  • Alla ryttare som rider längs vägen kan inte kontrollera sin häst och har en häst som ej är trafiksäker
  • Trafiksäkra hästar är som robotar; reagerar inte för ljud, rörelse eller något annat som kan upplevas som obehagligt
Okej, var kommer alla dessa ifrån?! Jag tar det igen. Det finns ett fåtal ryttare som inte plockar upp hästbajs efter sig, det är inte alla ryttare som gör så. Vi ryttare som rider ut på vägar där det kan komma motorfordon gör det inte på en osäker häst; det gör vi bara om vi har självmordstankar. De hästar som man ser vid trafikerade vägar klarar av fordon till en viss gräns; om föraren av fordonet visar respekt, sänker farten, lugnt kör förbi och fortsätter. Alla hästar kan bli rädda för saker; oavsett hur lugna och trygga dom är. Att hästar skulle palla två skotrar som kör fullt ös medvetslös förbi utan att ens titta på ekipaget är rent bullshit. Till och med jag skulle bli livrädd, hoppa ner i diket och gömma mig. Oavsett om jag har en kompis bredvid mig eller inte som får ta smällen. Hade någon sagt att det var mitt fel då att jag skadade mig och min kompis? Nej, precis. För jag är inte "oberäknelig".

Självklart så måste vi börja någonstans med våra hästar. Från början för att vänja hästarna vid trafik väljer vi kortare bitar att passera trafik på, då med en mer trafiksäker häst som tar det lilla lugna och kan vara en trygghet för den osäkra hästen. Då rider vi inte på vägar fullt med fotgängare och inte heller i närheten av fordonen. Vi väljer att vänja in hästarna bit för bit. När hästarna känns mer säkra tar vi steget längre. Och varför skulle vi vilja rida länge på en trafikerad väg? Inte händer det ofta, vi vill hitta ett underlag där vi kan välja trav eller galopp en längre distans. Det gör vi inte med fordon bredvid.

Majoriteten av ryttare (finns en liten del som inte har det sunda förnuftet) visar alltid respekt på vägar där det kan komma annat än hästar. Möter vi en fotgängare saktar vi av till skritt och passerar så långt ut mot kanten som möjligt. Detsamma gäller om vi möter fordon. Än en gång vill jag påpeka att jag inte hatar förare till fordon, ni får mer än gärna vistas i naturen och ha fantastiskt kul med er hobby. Men vi ryttare vill också kunna göra det. Kan vi inte bara visa varandra respekt och använda sunt förnuft så att vi kan dela på de vägar och den natur som vi har? Det blir så mycket roligare att ta sig ut då och njuta av livet utan att onödiga olyckor sker.
Ridning eller körning på enskilda vägar går
knappast att förbjuda eftersom en häst med
ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten,
som ger alla rätt att beträda en enskild väg
om denna inte skadas

Kommentarer
Postat av: Maria

Kan inte skriva det bättre.

2012-02-13 @ 16:28:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback