Instruktörskursen

Kursen började med teori där vi gick igen stallregler, hur vi gör på vår ridskola, att tänka på när man håller lektion och hur man skriver ett lektions PM (lektionsplanering). Mycket man hört förut men mycket som var värd att tänka på igen då allt inte alltid hänger med varje gång.
Sedan blev det dags för ridning! Precis som jag skrev tidigare skulle vi rida två hästar för att kunna jämföra och känna på fler än en. Jag fick Milan och Durum, inte alls de hästar jag trodde att jag skulle få! Jag anade att det skulle bli någon ponny men absolut inte dom, haha!

Milan
Jättesöt ponny, men väldigt grön och fortfarande unghäst. Av vad jag har sett så har jag tyckt att han ser lättriden ut och har egen motor. Oj, så fel jag hade. En av de svåraste ponnyer jag har ridit! När man väl hittade knapparna var han riktigt, riktigt fin. Hittade en fin form, dock fick man hjälpa honom rätt mycket men så är det med unghästar. Har aldrig varit så trött efter att ha ridit en häst tidigare! Trevliga, mjuka gångarter, positiv när han har orken, lätt för att flytta för skänkel. Han kommer att bli en toppen ponny med lite mer utbildning!

Durum
Min första tanke var att jag inte alls skulle trivas med honom. Hade jag fel? JÄTTEFEL! Så otroligt mysig, söt, charmig och positiv ponny! Han gjorde sitt bästa 100% av tiden jag satt på hans rygg, hittade en stadig och trevlig form och flyttade väldigt enkelt undan för skänkel bara genom att tänka hjälperna. Att inte fler elever har denna ponny som favorit? Jag hoppas absolut att jag får rida honom fler ggr!

Söta Durum! :)

Vi avslutade kursen med att åka iväg till Matcompaniet, äta otroligt god middag, diskutera ridningen och hästarna. Älskar dom här kurserna; man får bättre gemenskap med sina kollegor (och blivande) och en chans att prata och diskutera ridskolans upplägg och undervisning. Vilken tur att det blir en gång till innan sommaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback