Gårdagens arbetspass på ridskolan

Hoppade som sagt in som vikarie igår då Helen ligger hemma och sjuk :)

Första gruppen var en ungdomsgrupp där jag hade 3 elever. Kändes bra med en mjukstart där jag hade tid och möjlighet att kunna se och hjälpa alla elever på bästa sätt. Huvudövningen var enkla galoppombyten (t.ex. höger galopp, skritt 3-5steg, vänster galopp) med en övning som jag gillar! Man har mittvolten som utgångsläge och vid medellinjen saktar man av till skritt, fattar andra galoppen och vänder ut mot långsidorna. Ett varv på den volten och sedan skritt på medellinjen, galopp och in på mittvolten igen. Samma sak mot båda kortsidorna. Alla elever gjorde framsteg under lektionens gång och förbättrade och förändrade de saker som inte riktigt fungerade till att dom gjorde det. Så roligt att ens egen kunskap är så pass bra att man kan hjälpa andra att lyckas :D

Andra gruppen var en barngrupp där vi red avdelning med tät och tränade på att trava ridvägar och få serpentinbågar att fungera. På slutet tog vi även lite galopp och allt flöt på jättebra! Var lite orolig över hur denna lektion skulle gå men det gick jättebra!

Sista gruppen var en vuxengrupp som endast rider dressyr, samma huvudövning som första gruppen. Här blev det som svårast för mig då majoriteten av eleverna ligger på samma nivå som mig själv i ridning eller högre. Hur ska jag hjälpa? Vilka detaljer ska jag gå på? Hur ska jag få ekipaget att bli mer samspelt och fungera bättre? Jag behövde inte oroa mig utan hittade något hos alla ryttare som jag kunde hjälpa dom med.

Förhoppningsvis så stod alla elever ut med mig och tyckte att lektionerna gav något, trots att jag inte är lika duktig eller utbildad som Helen :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback