Dressyr med lilla brun

Fick en väldigt trevlig överraskning idag när jag kom till stallet; jag fick bli ponnyryttare ytterligare en gång fast ikväll med Rambo. Superfin ponny som U-sek köpte in till ridskolan för några år sedan, jag var själv med och tog beslut om köp efter att ha sett film på honom :)

Idag jobbade vi först med att jogga igång hästarna lite enkelt runt fyrkantspåret i alla gångarter. Vi skulle gasa hästarna i galoppen och jag tar det som GASA. Dock menade Camilla trycka på hästarna lite... Öhum. Efter det var ponnyn halvcrazy och tyckte inte alls att vi skulle hitta en lugn och harmonisk galopp utan det var fullt ös medvetslös, haha! Därefter jobbade vi med öppna och sluta på volten, både stora volten och minska den. Innan lektionens slut hann vi även med galopparbete på volterna och sluta på långsidorna (6-8m volt i hörnet, sluta till E/B, flytta in framdelen och öka).

Rambo jobbade på riktigt fint hela passet rakt igenom! Samtidigt som han vill verkligen vara till lags och göra rätt är han riktigt lat och bekväm. När det blir jobbigt springer han antingen ifrån arbetet eller så slår han på off-knappen. Det var lite klurigt att hitta ett mellanläge och underhålla det men jag tycker att jag fick till det riktigt bra vissa stunder, både i trav och galopp. Skritten däremot hade han svårt för; hittade ingen balanserad takt mer än några steg och spände sig. Några steg vågade han slappna av och trampa under sig så det är fullt godkänt. Enkel att flytta och forma för skänkeln, mjuk och fin i handen (då han inte slår på off och hänger sig) och en väldigt positiv ponny att rida.

Jag ser fram emot nästa vecka då jag får rida han igen! :)
Bild på Henny och Rambo sedan i somras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback