Skrittarbete är underskattat

 
Foto: Viktoria Westin
 
Nu när jag har satt igång Rolo och håller på att sätta igång Lucifer så har jag upptäckt hur underskattat skrittarbete är. Att lägga fokus på att hästen ska ta de minsta hjälperna, att halterna ska sitta till 110%, att hästen ska ha styrkan att bära sig själv.. Att allt ska fungera helt enkelt. Hade jag inte lagt ner det jobb jag gjort i skritten hade aldrig Lusen varit så känslig för hjälperna även i traven. När han är i full gång kommer jag fortsätta lägga ner mycket tid på skritten, just för att grunden ska sitta. Checka av framdels- och bakdelsvändningar, halter, ryggning, öppna, sluta, skänkelvikning och allt annat. 
 
Innan tänkte jag knappt på det, utan det var traven och galoppen man jobbade mest med. Skritten var en andningspaus. Nu kommer det bli helt annan syn på skritten i fortsättningen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad bra att du tog upp det! Har inte heller tänkt på det men det är ju klart att skritten är lika viktig som de andra gångarterna. Skritten är ju ändå nästan den svåraste gångarterna just för att det går så långsamt. Man får inte tappa bjudningen men samtidigt får hästen inte börja takta.
Ska ta detta till mitt hjärta och lägga mer fokus på skritten också! :)

Svar: Vad roligt att jag får upp ögonen för andra också! :) Man blir så lätt hemmablind med sin egna träning :)
Pernilla Larsson

2012-12-29 @ 22:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback