Köpa häst eller inte?

Precis som så många andra har jag under hela min uppväxt drömt om en egen häst. När föräldrarna frågade vad man önskade sig i födelsedagspresent eller julklapp var svaret detsamma; egen häst. Varje ledig minut tillbringades i stallet, trots att fler kompisar slutade i 14-15års åldern så fortsatte jag med hästarna och behöll drömmen. Mina föräldrarna var stenhårda och totalvägrade. Vet ni vad? Det är jag så otroligt glad för idag!
 
Nu i efterhand när jag tänker efter så hade jag aldrig haft så bra betyg när jag gick ut om jag hade haft egen häst. Under hela min skolgång la jag ner oerhört mycket energi på att få bra betyg, MVG var det enda som gällde. 1p ifrån var rena rama mardrömmen. Hade jag haft häst under den tiden också hade jag utan tvekan gått in i väggen, tappat kompisar och blivit ett nervvrak. Då ingen av mina föräldrar är intresserade av hästar hade jag varit tvungen att göra allt själv. Det hade jag varken tid eller kunskap till att göra. Det spelar ingen roll hur duktig man är bland ridskolehästarna, det är så otroligt mycket mer jobb med egen häst. Bara att ta hand om en privathäst en helg tyckte jag var jobbigt ibland men det var så otroligt nyttigt. Det gav mig en försmak av egen häst-livet och det fick drömmarna att bromsas upp. Än hur mycket jag tyckte om en häst kunde jag inte se mig själv som ägare längre. Skolan och vännerna var en del av mitt liv också.
 
 
Nu har jag själv tagit steget att bli hästägare. Jag har bara en liten aning om vad som väntar mig. En hel del jobb, utgifter och en massa dagar som går åt till stalltjänst, träning och tävling. Även en massa mys, kärlek och glädje som jag inte ens kan föreställa mig. Nu har jag råd att betala allt själv, jag har tid att ta hand om hästen varje dag och jag känner att jag har tillräckligt med sunt förnuft för att klara av det. Jag har hur mycket duktiga människor som helst runt omkring mig som jag kan be om hjälp när jag vill. En tränare på samma anläggning som hästen kommer att stå som alltid finns bara ett samtal eller några steg bort om det är något. Nu känner jag mig redo, det var jag inte när jag gick i skolan.
 
Jag säger inte att alla som går i skola inte ska skaffa häst. Jag säger tänk till en extra gång. Har du föräldrar som är hästintresserade? Som besitter den kunskap som krävs? Har dom råd? Har du duktiga människor omkring dig? Är du själv så pass duktig att du kan ta steget? Grattis! Jättekul för dig! Hoppas att ditt hästägarliv blir fyllt av glädje och många fantastiska minnen! Men är du ung, föräldrar som inte är intresserade, kanske inte har råd, har fler barn eller att du kanske inte har den kunskap som krävs? Det är helt okej att vänta ett eller några år. Din tid kommer också. Håller du fast i din älskade dröm så kommer den till slut att uppfyllas. Se bara på mig, 11års ridande senare så står jag här snart med egen häst fast jag aldrig trodde att den dagen skulle komma så snart!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Nu finns både ridfilm och bilder

2012-12-11 @ 10:06:41
URL: http://islandscarro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback