Grundridning för igångsättning

 
Rolo är ju som sagt på igångsättning efter en veckas "ung-hästvila" plus lättare hälta några dagar. Red henne i måndags och då kändes hon inte alls som sig själv. Antingen på eller av, bita sig fast eller släppa helt. Fanns inget mellanläge och då gick det inte att komma till någon bra känsla heller.
 
Idag däremot kändes det bättre! Tog god tid på mig att arbeta henne i skritten. Målet för alla gångarter var att hitta ett lagomt tempo och ett lagomt stöd i handen. Jag skulle sitta så stilla som möjligt och bara stötta upp henne till att hitta sin egna styrka och bärighet för dagen. Lite stressad kändes hon i skritten men till slut lugnade hon ner sig. I traven var det stor skillnad! Mer avslappnad, vänta på mina signaler och började efter 5min att frusta och slappna av. Stadig form? Inte första stunden men gjorde inte stor grej av det utan fortsatte bara som planerat. Lätt sits i galoppen och lät henne rulla på på fyrkanten och större volter. Till slut slappnade hon även av där och började hitta en trevlig arbetsform. Efter galoppen kom även den stadiga och fina formen i traven, det lätta stödet i handen, mjuka sidor, fin framåtbjudning och allt annat som man kan önska! Inte korrekt, men precis det jag ville ha för dagen.
 
Finfina Rolo. Så lyckligt lottad att jag får följa denna fina ponnys utveckling och även vara med och plocka fram hennes kvalitéer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback