Finaste ponnyerna!

 
Ååh, finaste ponnysarna! Båda var fantastiska idag!
 
Rolo började jag med att checka av grunderna. Då vi var ca 12st i ridhuset samtidigt trodde jag att hon skulle stressa upp sig med så mycket hästarna omkring sig. Hon var stencool, brydde sig inte ett dugg om någon annan och var fullt fokuserad på mig. Redan när jag kortade tyglarna satte hon ribban högt. Allt bara fungerade; lugn och fin i skritt och trav, kunde enkelt göra halt med endast sätet, bibehåll formen i varvbyte, höll kvar samma takt och tempo 98% av tiden och var mjuk och fin i sidorna. Kan känna att jag trots allt gjort något rätt senaste veckan trots 2 vilodagar och 2 joggingdagar! Tog även galopp idag och oj... Vilken fin ponny jag får rida! Rund och fin i formen, kunde enkelt bibehålla galoppen, mjuk och fin i båda varven och energi bakifrån. Väljer dock att fortsätta stå upp i lätt sits för att hon själv ska få hitta balans och rytm och jag bara sitter där och stöttar henne.
Efter en skrittpaus testade jag att jobba henne i nedsittning i traven. Lite enkelt med grunder och varvbyte. Fungerade hur bra som helst! Ingen stress, inga tecken på att hon inte orkar utan hon fann sig till rätta och jag kom till bra ridning. Tog bara ca 5min, tycker inte att man behöver stressa fram det utan ta det i bitar. Man vill ju att hon ska tycka det är roligt och lätt också! :D
 
Lusen däremot var raka motsatsen...Longerade honom för mupparna så dom fick se hur han rörde sig. Kan känna att det är en fördel att man är på marken med det syftet, Lusen tyckte att det var roligare att vara i luften. Skitnöjd var han, även mupparna som tyckte det skulle bli skitkul att se mig rida. Ha.. Ha.. Ha... Upp i sadeln, ponnyn laddar. Jobbar lite skritt först, sedan tog vi trav. 1, 2, 3... TJOHO! Där kom det. Hahahha, sötnosen! Efter den lilla explosionen så lugnade han ner sig och riktade energin på arbetet istället för bus. 
 
Ni anar inte hur skönt det känns att vara igång igen!!!
Uppläggning av igångsättningen; Framskrittning 10min, skrittjobb 15min, travjobb 10min, avskrittning 10min. Lägger in skritt i traven också när jag känner att han behöver andas lite. Ju mer han orkar dessto mer kommer jag öka på traven också. :) Snaaaaart..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback