Fantastiskt fina underbara dunderponny

Foto: Viktoria Westin
 
Tredje dagen som vi travar idag! Jobbade mycket med serpentiner och volter i skritten, mycket varvbyte för att jag inte själv ska fastna i min egen ridning utan måste förändra hela tiden. Då jag kör endast grunder nu under igångsättning tar jag tillfället i akt att träna upp min egna sits. Försöker att hålla en så korrekt lodrät sits som möjligt, blicken upp och fram och stilla händer som bara gör någon kramning då det behövs. Tror att Rolo, Bomerang, Bogard och alla andra ponnyer jag har fått rida denna höst har hjälpt mig med sitsen! Känns som att något har lossnat och sitter äntligen i ryggmärgen! :D
 
Ponnyn skötte sig exemplariskt, har får mer och mer styrka för var dag som går. Än om det bara är lite så märker jag skillnad! Lite träningsvärk tror jag att han har fått också ;) I traven jobbade jag som vanligt raka spår, volter och mycket varvbyte. Rida vid väggen, bort från väggen, 8-volter, stora volter m.m. Variationen är oändlig, det är bara fantasin som sätter gränser! Mycket fokus la jag på att han enkelt ska följa hjälperna utan att jag knappt behöver göra något, energin ska vara uppe och tempot ska vara detsamma än vad vi gör, detsamma i skritten. Det ger såna resultat! Ni vet när man sitter och fnissar för sig själv sådär barnsligt lyckligt? Så var det några stunder idag. Jag kan bara inte sluta le, skratta och vara lycklig då. Allt bara faller på plats. Stel och ovillig ponny efter lång vila? Snarare tvärtom! Det har gjort honom gott och han rör sig så mycket bättre nu än innan! 
 
Fortsätter utvecklingen såhär så kommer han utan tveckan bli en av de läckraste ponnyerna i Norrland. Nu tänker ni att jag tar i alldeles för mycket men det är magkänslan jag har. Han kommer att bli så fräck när han är på topp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback