Skyltdockorna är dåliga förebilder

Hade en intressant diskussion med Emma idag, min arbetskollega. Vi började prata om artikeln på aftonbladet.se om att Gina Tricot har tagit tillbaka de smala skyltdockorna. Bara jag som absolut inte kan förstå varför dom har gjort det?! Det ser precis ut som ett anorexia fall; revbenen syns, höftbenen sticker ut, axlarna syns knappt och armarna är i princip smalare än mina handleder. Det är en sjuk värld vi lever i.

Bilden från aftonbladets artikel. Bildkälla och artikeln.

Något har gått fruktansvärt snett i vår värld. Vem tycker att detta är sunt, vackert och hälsosamt? Och var tog bilden av den vackra kvinnan vägen? Är detta vad dagens tjejer och kvinnor ska se som något att sträva efter? Det är hemskt. Jag förstår att tjejer och kvinnor i allmänhet mår pysikiskt dåligt över sitt utseende och får ätstörningar. Media påverkar oss mer än vi tror, vare sig det är meningen eller inte. Att företag kan ta sig rätten att redigera en modell till några storlekar mindre och vara stolta över det?! Jag hänger inte med i den debatten riktigt känner jag... Att vi sedan gång på gång får se kändisar som magrar av i tidningar, hetsbantar och allt förbannat trots att dom är storlek 34/36 kan få vem som helst att få en tankeställare. Tyvärr så är det fler som får en negativ tanke än en positiv.

Jag vill passa på att säga till alla er tjejer och kvinnor där ute; ni är vackra. Tro inget annat. Varje enskild individ, människa och varelse i denna värld är vackra. Ingen har rätten att säga att ni är ful, tjock, för stor eller va f*n människor kläcker ur sig nu för tiden. Stå upp för den du är, le ditt underbara leende och gå rak i ryggen. Du är unik. Jag anser att så länge man inte mår dåligt över sin kropp rent fysiskt så ska man absolut inte banta. Titta dig i spegeln och var stolt över den du är.

Jag själv har aldrig varit den smalaste tjejen med Size Zero. Inte heller har jag alltid varit nöjd med min kropp. Idag är jag det. Bara för att jag inte är storlek 34/36 betyder inte det att jag inte tycker att jag har en helt okej kropp?! (läs jävligt stolt över den kropp jag har) Att se mig själv i spegeln är inte smärtsamt för mig, snarare tvärtom; jag blir stolt när jag ser mig i spegeln! Det är jag och jag är unik. Ingen är som jag och det är jag glad för. Tänk er själv hur världen skulle se ut med två Pernilla? ;)

Självklart finns det dagar som jag inte alls är nöjd med mig själv. Som idag t.ex; jag lyckades inbilla mig själv att jag börjar få dubbelhakor. Men vet ni vad? Jag trycker bara ihop hakan så dubbelhakan blir större, skrattar åt det och går vidare. För jag vet att imorgon kommer jag åter att tycka om mig själv. Svackor får vi alla och då kan vi välja att gräva ner oss i dom eller göra något positivt av dom och ta sig upp.

Vad jag vill komma till är att ni ska vara nöjda med er själva. Ni ska vara stolta över den kropp ni har. Och mår ni fysiskt dåligt av det; träna rätt och ÄT RÄTT! Svält er inte eller träna ihjäl er. Gör det rätt och långsiktigt. MEN unna er något gott då och då också; livet är för kort för att man ska välja bort det goda. Som choklad ;)

Kommentarer
Postat av: anno

braaaa bra bra skrivet! så kloka o viktiga ord från en vacker tös!

2012-04-14 @ 12:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback