Uteritt på galen ponny


Underbart väder! Supermysig uteritt med vädret och faktiskt också underlaget på vår sida. Jag följde med Ida som red nya ponnyn Bogard för att vara sällskap med en trygg häst. Dels för att Bogard har varit lite spänd emellanåt i ridhuset och dels för att första uteritten skulle bli en trevlig upplevelse för honom :)

Dock tänkte Lucifer precis tvärtom... Redan vid första biten där han brukar vara lite osäker och stå emot drog han iväg i världens travartrav och det var bara att sitta och bromsa och försöka lugna ner honom. Haha :D När vi sedan närmade oss galoppsträcken var det kört. Ponnyn tog alla chanser till att öka, trippade åt sidan, for med huvudet och tyckte han var stencool. Bogard skrittade lugnt på bakom.... Vi började trava och redan där var vi 10-15m före. Fattade galopp och ponnyn dundrade på som den ångvält han är. För att han skulle bli trött släppte jag honom i en uppförsbacke och med lite kvar orkade han inte mer utan bröt själv av till trav. YES! tänkte jag, nu är han trött och förhoppningsvis slut på överskottsenergin. Hade jag rätt? Nej. Sista raksträckan innan det börjar gå nerför föreslog jag en sista galopp och jag hann inte mer än tänkte galopp förrän ponnyn fullkomligt exploderade och for fram som ett ånglok. Noll kontroll satt jag och skrattade på hans rygg. Dock låtsades han bli rädd för snön som han själv slog upp, kastade sig åt sidan och höll korsgalopp en bra bit. Om jag var nära på att åka av? JA.

Haha, det är så roligt när han får sina ryck och tycker han är coolast i stan! Bogard skötte sig som en ängel där bak och såg mest ut som ett frågetecken när Lusen körde sitt race. Tur att han har livsglädjen kvar och kan bjuda på det ibland! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback