Premiär för banhoppning

Hoppning idag på schemat! Premiär för att hoppa banan för gruppen! :D Tror att jag var mer spänd och glad för det hela än var dom var, haha!

Dagens bana: Banan börjar med ett enkelt räcke på långsidan. Följ därefter fyrkantspåret med en enkel och mjuk sväng in på diagonalen och hoppa ytterligare ett räcke. Vänd till höger och upp på långsidan och över studsen. La till studsserien för att det skulle bli lite roligare för både elever och hästar.

Värmde upp genom att göra tempoväxlingar i trav och därefter hoppa fram på hinder nr. 1 (först kryss, sedan räcke). I trav på båda höjderna. Därefter galopparbete längs fyrkantspåret för att hästarna ska få rulla igång och sedan en och en över studsserien för att både häst och ryttare ska få hoppa igenom serien.

Under själva banhoppningen valde jag att dom fick rida två och två. Dels för att de lite segare hästarna ska få draghjälp, dels för att vi skulle hinna hoppa mer. Alla elever klarade banan med klart godkänt! Alla lyckades hålla hästarna i galopp runt banan, några få ggr som det blev trav men det räknas inte ;) Fin följsamhet över hindrena, fina vägar och bra tempo. Avslutade med att höja upp hinder nr. 1 till märke 2 höjd för att dom skulle få känna på höjden. Dock så höjde jag 1dm över så att det skulle kännas lätt som en plätt! Alla klarade det galant!

Vi har så duktiga elever och ponnyer på denna ridskola! Att det kunde vara så kul att undervisa, utveckla och följa elevers utveckling trodde jag inte! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback