Öppna, sluta och förvänd galopp

Underbara, fantastiska ponny. Shit vilken känsla idag! Vi värmde upp på mittvolten med att öka och minska volten och tempot. Vi la in några galoppfattningar och tog även några varv i förvänd galopp. Något stel som gjorde att han inte riktigt var 100% med men det blev bättre och bättre! Den vänstra förvända galoppen var kanon; stabil form, bra tempo och fin tretakt.

Sedan jobbade vi lite travarbete. Första halvan av långsidan i öppna, vid B/E gå in i en sluta och flytta undan för ytterskänkel på kvartslinjen mot A/C. Halvknepigt och jag trodde att vi skulle få en del problem men vet ni? Det bara flöt på. Superfina övergångar mellan skolorna, flöt enkelt undan för skänkeln och vi hittade en bra takt och tempo så att båda två hann med.

Sista delen av passet jobbade vi med galoppfattningar från skritt och att han skulle vara rakställd i kroppen längs fyrkantspåret (för att få koll på bogarna). Åh, underbara ponny. Så otroligt bra galoppfattningar! :D Blir så stolt när jag sitter där uppe och hela hästen exploderar av energi i fattningarna! Jag själv har lite problem att hålla hästen i samma tempo, form och takt längs fyrkantspåret men idag fungerade allt. När vi bytte varv gjorde vi det genom bakdelsvändningar (vilket vi haft jätteproblem med). Idag däremot gjorde vi det som att vi inte gjort annat. Camilla stod bara och gapade, hahaha! :D När hon blir mållös så har man gjort något utöver det vanliga!
Näst sista galoppfattning så kändes han lite trött, jag trodde i alla fall att han var det. Jag fattar galopp och vad gör ponnyn? Exploderar totalt och springer iväg med benen åt alla håll och kanter och både jag och Camilla skrattar bara. Jag menar, vad ska man göra då ponnyn visar upp sådan glädje? :)

Finns inga ord att beskriva känslan under träningen, underbart!
Foto: Rebecka Borg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback