Nyttig cavaletti för Ninor

Fick rida Ninor idag för cavalettilektionen :D Har alltid en sådan barnslig ponnykänsla när jag hoppar upp på den hästen! Vi red en hel del nyttiga övningar som verkligen fick Ninor börja använda psyket och inte bara springa på som den ångvält han är. Direkt när jag kortade upp tyglarna kändes han inte lika mjuk och smidig som vanligt utan stel och oböjlig. Vi körde mycket bakddelsvändningar från början och gick sedan in på övning 1.
Övning 1: uppvärming. Gå in på volterna och trava enkelt över bommarna. Variera arbete genom att öka volten och gå utanför bommarna och minska volterna och gå innanför bommarna (se skiss till höger).

Denna övning var riktigt bra att ha i början. Här kom jag åt honom med innerskänkel och kunde stretcha ut halsmusklerna. Han kunde inte heller ånga på utan var tvungen att bromsa upp sig själv för att hinna svänga och lyfta på benen samtidigt. Vi hittade ett trevligt tempo att jobba med och han kändes bättre och bättre! Gick därefter ut på fyrkantspåret och galopperade igång hästarna. Här väntade han fint i varje språng och arbetade i en bättre och bättre form! :D

Övning 2: Fatta galopp på kortsidorna och galoppera över de två bommarna. Första ggr i normalt arbetstempo, sedan öka galoppen för att få in så få språng som möjligt och därefter korta upp galoppen och få in så många språng som möjligt.

Här trodde jag att det skulle bli lite kaos då han var rätt så på redan i uppvärmningen, men det gick jättebra! I normalt tempo fick jag in 7 galoppsprång, i ökat 4-5 språng och när jag minskade upp 8 galoppsprång! Helt otroligt med tanke på att vi skulle korta ihop hästarna efter att ha ökat, haha!
Övning 3: gå in ca 2-3m innanför fyrkantspåret och rida över bommarna på en mindre fyrkant. Bibehåll samma tempo i galoppen som i början som i slutet.

Första 2 varven höll vi samma fina tempo och han lyssnade jättebra på hjälperna. Sedan ökade han i smyg så till slut fick jag ta ner han i trav och börja om. Nyttig övning då man var tvungen att rida i varje språng, speciellt på kortsidorna då det inte fick bli en halv volt utan det ska ridas som normal kortsida med hörn.

Jag är riktigt nöjd över dagens lektion! Vissa stunder gick han så otroligt fint! Speciellt när vi skulle byta varv i andra övning; ordentligt tryck i bakkärran, formen kom upp och han lyssnade för minska vink. Det är känsla! Dock kom jag inte riktigt till den ridning jag hade önskat idag utan ibland blev det lite väl mycket dragkamp men jag korrigerade det relativt snabbt. Bara att ta med sig de bra bitarna! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback