Nytt för gruppen; framdelsvändning

Dagens huvudövning: Galopparbete på volt och vid tid över introducera framdelsvändning.

Körde stenhårt med dom redan från början. Då dom endast var 5st så kunde jag kräva ett snäpp ytterligare av samtliga ryttare och lägga mer fokus på detaljer. Stenhårt med tempo, sits och kontroll från start och det gav resultat! Då allt flöt på så bra i skritt och trav tänkte jag att jag testar gränserna lite; bad dom gå in på volterna och förbereda för galopp (det har vi inte gjort tidigare). Behöver jag säga att alla fattade galopp och låg kvar på volten som att dom inte gjort annat? Åååh, så stolt jag blir! :D Körde det i båda varven innan det blev skrittpaus. Därefter fick en av eleverna rida sin märkesridning (som förövrigt fick långt över godkänd poäng!). Fortsatte därefter med att utmana eleverna ett steg till. Dom fick fatta galopp på fyrkantspåret, gå in på volterna och sedan gå ut på fyrkantspåret igen. Det var något klurigare men dom fixade det utan anmärkningar!

Då det var ca 20min kvar av lektionen innan avskrittning kände jag att det var dags att kräva ännu mer. Jag introducerade framdelsvändning för eleverna. Vi testade det genom att rida 2m innanför spåret och gra ett mindre fyrkantspår. Hjälpte dom en och en för att dom skulle lyckas kordinera hjälperna och få in känslan för hur det ska kännas. Alla klarade det på första eller andra försöket. Har jag inte världens bästa grupp så säg?! STOLT!

Har nu suttit och skrivit om terminens planering, nu får jag sluta tro att jag kommer pressa dom för mycket för det gör jag då verkligen inte! Har lagt in en hel del mer avancerade övningar i planeringen. Fortsätter dom i den här takten så är vi inte långt borta från att hoppa upp till steg 2 och därefter steg 3. Dit kommer vi utan problem innan året är slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback