Finafina Cookie



Slut på ponnytiden för ett tag! Fick äran att rida finfina Cookie idag på dressyren. Tror inte att jag har ridit henne på... 2 år? Gick in med en bra känsla då man i 99% av fallen får så otroligt bra ridkänsla på denna häst! Hon är lite knepig; svår att hitta ett jämnt tempo och framåtbjudning samtidigt som hon inte får krulla ihop sig utan ärligt söka sig framåt och neråt och hitta ett fint stöd på bettet. Under uppvärmningen hade jag som mål att få henne lösgjord i sidorna, hitta en fin framåtbjudning och en låg rund form för att få henne avslappnad och mjuk. Skritten fick jag inte igenom som jag ville under hela passet men efter uppvärmningen hade jag fått till traven och galoppen som jag ville! Finfina kakan! :D

Börja vid mitten på kortsidan till höger. Vänd in mot konerna; en tydlig halvhalt vid första, rid på lite framåt förbi nästa. In mellan de två konerna i mitten var väldigt noga med att hästen ska vara rakställd och spåra bra, även här tydlig halvhalt. Driv på framåt, forma för nya innerskänkeln, halvhalt vid sista konan och riv därefter på och öka traven. Samma arbete här med konerna på denna sida. Forma hästen noga i hörnen! På långsidan svag öppna, rakställ innan hörnet och forma noggrant.

Vi började övningen i skritt för att hitta vägarna och kordinera hjälperna. Det fungerade sådär måste jag erkänna; hon har svårt att länga ut stegen i skritten och gå på framåt. Då blir det svårt att hitta en bra känsla en det blev klart godkänt i alla fall. I traven var hon sååå fin! Formade sig enkelt för skänklarna, behövde bara spänna ljumskarna och hålla om med skänklarna för att hon skulle ta halvhalten och sätta under sig ytterligare med bakbenen. Vilken känsla, wow! I öppnan var målet att hon skulle spåra bra och ha samma låga runda form som i övriga övningen. Efter något enstaka steg satt det trots att hon tyckte det var jobbigt. Underbar känsla! Mellan varvbytena så arbetade vi med galoppen på volterna och där var hon ännu finare än i uppvärmningen!

Jag är grymt nöjd med dagens dressyrpass! Extra nöjd är jag med min egen insats då jag orkade sitta kvar i en stadig, stark och balanserad sits som hjälpa Cookie att komma till sin rätt och arbeta på ett mycket bra sätt. Camilla funderade på om jag någonsin ridit så bra förut. Själv funderade jag på om jag kämpat så hårt och svettats så mycket förut.. Flåsade mer än hästen när vi skrittade av tror jag... Så kul när man får sitta på våra fina ridskolehästar och dom kan bjuda oss ryttare på en sådan fantastisk ridkänsla! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback