Bästaste bus <3

Ibland infinner sig de där stunderna då man bara sitter och ler för sig själv i sadeln. Skrattet är inte långt borta och lyckoruset är ett faktum. När hästen exploderar av bus och livglädje under en kan man inte annat än hänga på och skratta åt buset!

Trots regnskuren strax innan lektionen startade så trotsade vi vädrets makter och började lektionen ute. Lusen kändes något tillbakadragen men bjöd ändå fint framåt när jag bad om det. Dock ändrades allt när jag kortade tyglarna och började trava. Haha, sötnosen pinnade på så fort han fick och tittade på det mesta runt sig. Det var tydligen mer intressant än att lyssna på mig... ;) Medan vi skrittade fram fick vi göra upp en plan med ridpasset med Helen; vad vi skulle träna på och hur vi skulle göra det (ridpasset var fri ridning för att vi skulle få tänka till själva men med viss hjälp av Helen).

Mål med dagens ridpass: Att hitta ett bra tempo och en bra rytm. Få igenom skänkelvikningarna som inte lyckades i tisdags och träna på travökningar.

Som sagt, vi red på stora plan och jag red mycket volter och böjda spår från början för att få han mjuk och följsam samt att hans fokus skulle hamna på mig och inte på allt annat. Till slut gav han upp, började frusta och arbete med mig istället för emot. Första högergaloppen, oj vilken känsla. Sån power och form! Jag trodde helt ärligt att något bus skulle komma fram där men inte det. Det kom i vänstergaloppen istället.. Första fattningen skuttade han iväg lite lätt, jag tog tillbaka han i trav och började om. I andra fattningen exploderade ponnyn totalt och körde iväg som världens ångvält med några försök till större bus. Haha, vad ska man göra? Kan inte annat än sitta och skratta!

Tyvärr började det ösregna så vi gick in andra halvan av lektionen. Hann inte mer än rida fram förrän vi var tvungna att gå in. Men oj, där började den känslan infinna sig. Traven, oj vilken power, kraft, energi, samling, tryck, takt och allt annat som man kan beskriva det med. Allt fungerade; skänkelvikning, ökning, öppna, volter, galopparbetet, förvänd galopp m.m. För att utmana oss lite så testade jag några enkla byten (galopp, skritt några steg, ny galopp). Efter några ggr flöt det på sååå bra! Finfina ponny!

Trots att inte allt satt till 100% så fanns känslan där till 250%. Han gör mig så lycklig, lilla ponnybus!


Foto: Malin Nordin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback