Att ta med sig det positiva

Ni som läste mitt inlägg om gårdagens dressyrträning med Lucifer vet att det gick inte alls bra andra halvan av passet. Hade det varit för 3-4 år sedan så hade jag haft dom bilderna i huvudet och känt mig som världens sämsta ryttare. Men jag är inte samma person som då, jag har utvecklats och lärt mig tänka i rätt riktning. Idag tänker jag på första delen av passet; hur känslig han var för hjälperna, hans positiva attityd och hans ambition att göra rätt. Jag blir varm i kroppen bara jag tänker på det!

Det försöker jag lära ut till mina elever och andras elever när jag hoppar in som vikarie. Alla ryttare och hästar har dåliga dagar, det kan inte gå 100% varje gång. Man måste gå igenom motgångar för att kunna uppskatta medgångar. Det gäller att inte gräva ner sig, det gäller att se igenom det som gick dåligt och hitta det positiva. Det gäller inte bara ridningen, utan allt i livet; jobb, skola, vänner, idrott m.m.

Idag har jag lätt att se det positiva. Jag skyller aldrig på hästen om det har gått dåligt. Visst, det kan vara så att den är ovanligt stel eller ovillig för dagen men då är det min uppgift att få den mjukare och mer arbetsvillig. Lyckas jag inte så är det inte hela världen. Jag är inte en dålig ryttare för det. Det var inte bara min dag. Dock så har jag en Akilles häl och det är Donna. Där har jag jättesvårt att hitta något att vara grymt stolt och glad över än om ridpasset har fungerat hyfsat eller t.o.m. riktigt bra. Jag har så otroligt höga krav på oss så det är läskigt. Tränar vi på galoppfattningar från skritt och hon faller ur formen en gång så kan jag fundera över det många dagar efter. Jag måste bli bättre på att se det positiva med Donna; släppa kraven och bara ha roligt. Det blir bättre, men det tar tid. Jag vet om problemet och jag jobbar på det varje dag.

Alla har vi en Akilles häl, men det är upp till oss hur vi väljer att hantera den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback