29 september - cavaletti Ninor

Cavaletti idag på "vanliga" ridgruppen. Precis som vi diskuterade på tävlingsgruppens teori (det kanske jag inte skrev?) så finns det hästar som vi behöver rida för att kunna rida "våra" hästar ännu bättre. Då bestämdes det att jag ska börja hoppa Ninor på torsdaggruppen för att få mitt självförtroende att höjas i hoppningen. På Ninor känner jag mig 100% trygg så det kommer att bli toppen! Hoppas att det märks i ridningen på Donna sedan också.

Åter till dagens lektion. Vi värmde upp med mycket tempoväxlingar, halvhalter, voltarbete på volterna med öka och minska. Jättebra uppvärmning för mig och Ninor! Jag fick han mellan hjälperna och så bra har han nog aldrig lyssnat på både förhållande och framåtdrivande hjälper. Vilken känsla! En kort skrittpaus innan vi gick in på övningen.

Börja uppe i vänstra hörnet. Rid in på diagonalen i skänkelvikning, rakställ när hästen är rak mot mitten på bommarna, rid över. Skänkelvikning ut till spåret igen, runda hästen runt bommen, vänd in på en båge mot konen, forma, ut i båge och runda runt nästa bom. Samma sak på denna diagonal, bommar och kortsida. Fyrkanterna vid ena bomserien är sockerbitar som bommarna sedan las upp på.



Hoppas att ni förstår min otroligt vackra ritning. Jag kan inget annat än säga att såhär fin har Ninor inte gått någonsin! Formade sig enkelt i bågarna utan att glida iväg med yttersidan (enstaka gång hände det för att ryttaren tappade fokus) och flyttade riktigt fint undan för skänkeln. Över bommarna bjöd han såååå fint och trampade på hur bra som helst! Riktigt trevliga lyft och man kände att energin kom bakifrån! Underbara häst, ser fram emot kommande hopplektioner! :)

Julia och Ninor på hopptävling i Kramfors :)

Kommentarer
Postat av: Alva♥

har julia slutat i tävlingsgruppen ? :)

2011-10-01 @ 17:46:07
URL: http://alvaaoberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback