28 september - dressyren med barngruppen

Kan man säga att man har längtat efter att få hålla i en vissa lektion? Haha! Under den här terminen och förra så har det kommit in en del nya elever till gruppen och då har det blivit att vi jobbat mycket grunder; tempoväxlingar, sitsen, balans, styrning etc. Idag däremot tog jag det hela ett steg längre.

Dagens uppgift: rätt sittben i lättridningen och kunna styra genom kroppspråket (ej endast tygeltag).

Började med att värma upp i skritt och trav i 10min för att både elever och hästar skulle gå komma igång. Därefter gick jag igenom lättridning med rätt sittben och varför man gör så. Jag lär ut att rätt sittben i trav är till för att hjälpa hästen att hitta bra balans i travarbetet under lättridning. Enkelt arbete med trav runt fyrkantspåret och när alla hittade rätt jobbade vi mycket med snett igenom för att lära oss att byta sittben. Allt gick galant och efter 5min satt det klockrent för alla!

Sedan gick jag igenom övningen nedan. Väldigt enkelt och grundligt för att kunna koncentrera sig på bra ridning och ge korrekta hjälper. Volt på kortsidorna och enkla bågar på långsidorna.

För att få en bättre känsla och bättre samarbete med hästen gäller det att rida med hela kroppen, inte enbart tygeltag. Då blir det hela obalanserat och ryckigt, det är inte det vi strävar efter. Genom att planera sin ridning noga, se vägen med blicken några meter innan t.ex. volten börjar förbereder man både sig själv och hästen på det som komma skall. Genom att lägga till en stödjande ytterskänkel och vrida kroppen efter det spår man tänkt rida (på samma sätt som hästen formar sig efter voltspåret) kommer samarbetet att höjas ett snäpp.

Jag är så otroligt stolt över alla mina elever, i slutet på lektionen kunde alla svänga och kontrollera sina hästar på ett mjukt sätt genom att enbart använda sig utav kroppen och pyttelite tygeltag för att visa vägen tydligare. Stolt ridlärare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback