24 september - Dressyrträning för Gunilla dag 1

I helgen har jag och Donna tränat för Gunilla Pettersson! Jag har aldrig ridit för henne tidigare så det kändes lite spännande. Första dagen så red vi 2st i samma grupp på grund av missförstånd med tiderna men det fungerade hur bra som helst.

Vi började med att trava runt på en volt för att hon skulle få en klarare bild över oss som ekipage. Hon sa att jag hade en väldigt bra och stadig sits som jag inte ens behöver tänka på, jätteroligt att höra! Däremot formen på Donna måste vi jobba med och under träningens gång tog hon fram övningar som hjälpte oss på vägen. Jag är själv väldigt medveten om att vissa dagar har jag väldigt svårt att komma till bra ridning för att hjälpa Donna hitta formen så det var bra att vi tänkte likadant ;)
Första övning vi fick rida var riktigt, riktigt bra! In på diagonalen i skänkelvikning, var noga i hörnpasseringen. Vid X, lägg en volt åt motsats håll än rörelseriktningen, sedan fortsätt på diagonalen i skänkelvikning. Samma sak vid varje diagonal. På kortsidorna jobba med formen och små tempoväxlingar.

Det här behövde jag och Donna verkligen! Tidigare har jag struntat i formen och koncentrerat mig mer på tvärningen men det gick inte Gunilla med på. Tror att både jag och Donna suckade djupt inombords, haha! Efter ett antal diagonaler och volter så satt formen där den skulle och även skänkelvikningarna! Sånt flyt har vi inte haft någonsin, jättekul att en helt ny tränare kan plocka fram det bästa hos oss som vi bara drömde om! :)
Andra övningen var snarlik den första. Skänkelvikning in på diagonalen, vid X ställ om hästen och gå in i en sluta. Samma sak vid varje diagonal. På kortsidorna jobba med formen och små tempoväxlingar.

Skänkelvikningarna satt som en smäck efter första övningen. Slutan däremot var lite jobbigare men efter några få diagonaler satt dom också. Jättenyttig övning som får en att tänka till och samordna hjälperna kvickt och effektivt!



I galopparbetet jobbade vi på stora mittvolten med tempoväxlingar. 6 galoppsprång fram, 4 tillbaka. Jättebra övning för mig och Donna! Hon jobbade på jättebra framåt och var kvar i formen, lite svårare att komma tillbaka då hon tyckte det var skitkul att få springa fort, haha! Men till slut gav hon med sig och arbetade som det var tänkt :)

Rättelse!
Vi jobbade även med förvänd galopp genom att rida 3 serpentinbågar över medellinjen. Formen satt inte klockrent men galoppen i sig och vägarna blev riktigt bra sista vändorna! :)

Vi avslutade träningen med att jobba med travökningar längs långsidorna. Första ökningarna var inget att hänga i julgranen; antingen slog hon om till galopp eller längde inte fullt ut. Sista ggr så exploderade hon framåt och längde superfint!




Jag är så stolt över vetskapen om att vi kan så mycket mer än vad vi tror!
Foto: Malin Nordin, bild från igångsättningen sommaren 2011

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback