31 Augusti Barngruppen - dressyr

Igår blev det dressyr med barngruppen och jag tycker att det blev en riktigt lyckad lektion! :)

Från början värmde vi upp enkelt i skritt och trav. Fokus på att få hästarna att lyssna framåt och bakåt och för vändande hjälper. Mycket jobb med serpentinbågar då jag ansåg att den ridvägen skulle passa ypperligt i första övning för dagen!

Första delen av ridpasset blev det sitsträning utan stigbyglar i skritt och trav. Arbete på stora mittvolten och på 3 serpentinbågar över medellinjen. Vet ni vad? Alla mina elever klarade det galant och oj så mycket bättre deras sitsar blev! Lite finslip med ridvägarna och tempot men annars satt allt som handen i handsken!

Andra delen av ridpasset blev det mycket galopparbete. Det är så synd att planen är så liten och att eleverna är så många, det blir svårt att få till något riktigt bra. Ofta blir det samma övning gång på gång och det känns inte roligt varken för mig eller eleverna. Att det sedan är vattenpölar här och där gör inte saken bättre. Men snart så kan vi börja vara i ridhuset och då kommer det bli så mycket bättre! :) Vi får helt enkelt hålla ut tills dess. Men i alla fall, övning var enkel. Galoppfattning och galoppera längs långsidan, sedan avbrott till trav. Därefter delade jag upp gruppen i 2 så att dom fick galoppera runt hela fyrkantsspåret. Jag förstår att det inte är så lätt när vi knappt gör det något men några ggr i ridhuset så kommer det att sitta! För jag har ju sett att dom kan förra terminen ;)

För er som vill läsa på mer om ridvägar kan ni gå in här, bra sida som är lätt att förstå med de vanligaste ridvägarna :)

Kommentarer
Postat av: vicky ♥

Vänta va? 1 september? :o

2011-09-01 @ 21:15:09
URL: http://vwestin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback